Svenska kyrkan Bankeryd

Välkommen att dela gemenskap, helg som vardag, i glädje och sorg, nöd och lust, ord och ton, lek och allvar, tanke och handling. Gemenskap är ledordet i Bankeryds församling.

Gudstjänst och mässa

Gudstjänster de närmaste veckorna.

Ett gult rapsfält med skog i bakgrunden.

Musik i sommarkväll

Hela sommaren,1 juni-31 augusti. Vad blir det för musik? Se här!

Vägkyrka 2024

Den 8 till 28 juli är Bankeryds kyrka öppen med utställning, fikaservering och olika aktiviteter.

Några konfirmander med likadana pärlarmband sträcker fram händerna.

Konfirmation 2024/2025

"Konfa" är en gång i livet! Vi lär oss, har kul, upplever och upptäcker tillsammans med gamla och kanske även nya kompisar. Konfirmation är en bekräftelse på dopet.

Genom ett hugget hål i en gravsten syns ett gravkors i sten längre bort.

Kyrkogårdsvandring

Välkommen på kyrkogårdsvandring vid två tillfällen i sommar.

Kvällsvandring i pilgrimsanda

Under några kvällar i juni vandrar vi en kortare sträcka med stopp för  eftertanke och reflektioner.

Skrivarskoj

En kul vecka på sommarlovet för dig mellan 9-14 år som gillar att skriva. Det finns fortfarande plats kvar!

Resa till Borås djurpark

Familjeresa till Borås djurpark den 7 september. Inga platser kvar!

Församlingsexpedition

Hallå! När, var, hur? Välkommen att ta kontakt.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Dopet är livets första fest, en av livets Stordagar. Läs mer om dopet här.

En pojke pysslar med papper, snören och tejp. Han skriver något.

Verksamheter

Vardagliga verksamheter av blandad sort för olika åldrar. Välkommen!

En liten flicka sitter på golvet framför sin mamma som håller i hennes händer.

VuxenBarn (Öppen förskola)

Mötesplats för föräldrar med barn. Här träffas vi och umgås, fikar och har sångstund med barnen. Välkommen!

Ett långt led människor vandrar längs ett fält.

Pilgrimsvandring

Då och då anordnas pilgrimsvandringar av eller i församlingen. Här kan du läsa mer om pilgrimsvandring och se vad som är på gång framöver.

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. På denna sida hittar du information om angreppet och efterföljande konsekvenser i form av stulen data.

Stöd och omsorg

Diakoni är hjälpande arbete. Här i Bankeryd finns stöd, hjälp och samtal för den som vill och behöver.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Kyrkogården

Här hittar du information om allt som rör kyrkogården.

En liten pojke med halmhatt sitter ute i naturen och ler mot kameran.

Anledningar att vara medlem

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!

Vi lever alla under samma himmel

Vi har alla samma rättigheter. Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv.

Läs om Act Svenska kyrkan