Brudpar som kysser varandra. De är dolda av brudbuketten.

Vigsel

Har ni tänkt på att ordet "äktenskap" består av orden ”äkta” och ”skapa”? Kanske kan man tolka det som själva instruktionen att bära med sig genom livet, att skapa det som är äkta!

Varmt välkommen att fira en av livets stora händelser i någon av våra kyrkor!

Boka tid

Boka tid för vigsel genom att kontakta vår pastorsexpedition. För att kunna gifta sig i kyrkan måste minst en av er vara medlem i Svenska kyrkan.

För att prästen skall ha rätt att viga er krävs en hindersprövning från Skatteverket. Denna är giltig i fyra månader och måste vara prästen tillhanda innan vigseln! Om detta inte sker kan inte vigseln genomföras.  Prästen skickar in blanketten till Skatteverket efter vigseln och därefter registreras ni som gifta.

Om ni inte gifter er inför släkt och vänner behövs två vittnen som vi kan hjälpa till att ordna.

Vigselsamtal

I god tid innan vigsel tar prästen kontakt med er för att boka in ett vigselsamtal. Under vigselsamtalet kommer ni prata om vad vigseln innebär och hur vigselgudstjänsten går till. Med den präst som ska viga, planerar ni vigseln tillsammans så den för er känns äkta och genuin. Vänner och släktingar får till exempel gärna medverka med textläsning, sång och musik.

Som en del av vigselsamtalet ingår också att ni tillsammans med prästen övar de elementära delarna av gudstjänsten; hur ni skall gå och stå, ni får höra hur frågorna och löftena låter med mera.

Musik och solister

I vigselgudstjänsten ingår en kyrkomusiker som spelar psalmer och orgel/pianomusik. Vill ni anlita en solist eller andra musiker går det givets bra. Tänk på om ni anlitar en solist som behöver kyrkomusikerns hjälp med ackompanjemang att solisten tar kontakt med musikern i god tid! Tänk också på att den musik ni önskar skall vara rimlig för kyrkomusikern att framföra på orgel och/eller piano.

Ni får gärna kontakta någon av våra musiker om ni behöver hjälp med musik/psalmval!

Ordning för vigselgudstjänst

En kyrklig vigsel sker i Svenska kyrkans ordning. Denna ordning är fastställd och går inte att ändra på. (Däremot bestämmer ni psalmer, eventuella sånger samt in- och utgångsmusik tillsammans med prästen under vigselsamtalet.)

Här kan du se ordningen för vigselgudstjänsten.

Den kan vara bra att ha som grund om ni tänker dela ut agendor (program) till gästerna som kommer till gudstjänsten.

Brudkronor

I Anderslövs församling finns brudkronor som ni gärna får låna till vigseln (klicka på länken för att komma till sidan).

Smyckning av kyrkan

Församlingen bekostar altarblommor i kyrkan. Färgerna på dessa bestäms utifrån kyrkoåret. Vill ni smycka kyrkan ytterligare tar ni kontakt med pastorsexpeditionen för att bestämma när det kan ske.

Besöka kyrkorna

Anderslöv kyrka står vanligtvis öppen helgfria vardagar klockan 8–15.30. Fru Alstads kyrka är öppen 8-20 mellan 1:a april och 30:e september.

Vill ni besöka någon av de andra kyrkorna i församlingen innan ni bestämmer plats för vigseln kontaktar ni pastorsexpeditionen som hjälper et att bestämma en tid med en kyrkvaktmästare som släpper in er.

Samkönade äktenskap

Alla personer, oavsett könstillhörighet och val av partner, får gifta sig enligt Svenska kyrkans ordning så länge de uppfyller Skatteverkets krav vid hindersprövning. Vigselritualet ser i princip likadant ut med bara några få ändringar. Istället för "man och hustru" används genomgående begreppet ”äkta makar”.

Kyrklig välsignelse över äktenskap

De som registrerat partnerskap eller gift sig borgerligt är välkomna att få en kyrklig välsignelse över sitt partnerskap/äktenskap.

Brudkronor

I Anderslövs församling har vi flera brudkronor som man får låna vid kyrklig vigsel hos oss!

Händer som spelar på ett piano.

Musikletarhjälpen!

Vilken psalm är vilken och hur låter den…?!?! Lyssna på de olika psalmerna (och andra låtar) här!

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Församlingens musiker

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.