Vägledning
Nedan antecknas parternas dokumenterade dialog avseende gränssättande och hantering av ett avtalsområde - ett s.k. arbetaravtal (Svenska kommunalarbetareförbundet). Vid något tillfälle har Vision deltagit men i huvudsak har Kommunal tagit på sig ansvaret att informera Vision om detta innehåll.
1. Den bakomliggande orsaken till denna vägledning är den slutgiltiga hemställan från den 3 maj 2022 av vilken det framgår att det finns/inrättas ett avtalsområde för Sveriges kommunalarbetarförbund – s.k. arbetaravtal. Parterna har i stort en lika uppfattning vad gäller fråga om avtalsområdets omfattning och att detta kan anses utgöra de yrkesgrupper som normalt organiseras av Svenska kommunalarbetareförbundet.
2. För att tydliggöra formeringen av nämnda avtalsområde har parterna utgått från den indelning mellan tjänstemän och arbetare som upprättats mellan Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) och Svenska kommunalarbetareförbundet (Kommunal) inför färdigställande och inrättande av parternas gemensamma statistikavtal BKSK 19.
Nämnda indelning bygger på jämförelsen med SSYK-kodifieringen (Standard för svensk yrkesklassificering) och vad som i denna klassificering utgör typiskt arbetare och tjänstemän (övriga).
3. Följande BKSK 19 koder utgör arbetare och faller under s.k. arbetaravtal;
- 414005: Församlingsassistent – arbetar i huvudsak med barn- ungdoms och/eller vuxenverksamhet. (Inte arbetstagare som, uteslutande eller över tid, övervägande har administrativa arbetsuppgifter eller annat kontorsarbete). Dessa organiserasav arbetstagarorganisationen Vision. )
- 414006: Fritids-/ungdomsledare – arbetar i öppen verksamhet och/eller föreningsverksamhet med barn och/eller ungdomar,
- 414007: Barnskötare – Arbetar med omvårdnad och genomförande av aktiviteter för barn i förskoleverksamhet,
- 421004 (GS-facket): Skogsarbetare – Arbetar i skogsbruket,
- 421005 – kyrkvaktmästare - Arbetar med skötsel, drift och underhåll av kyrkogård, kyrkor och fastigheter. Det som avgör vilket avtalsområde arbetstagaren ska tillhöra är dom faktiska arbetsuppgifterna. Samma princip gäller för dom kyrkvaktmästare som på delar eller hela sin tjänst biträder vid gudstjänster och kyrkliga handlingar. Lokala fackliga organisationer ansvarar för att göra en kartläggning och bedömning utav aktuella arbetstagare, samt ansvarar för att informera arbetsgivaren lokalt om resultatet. Arbetsgivaren ska i aktuella fall vara behjälplig med att ta fram arbetsuppgifternas karaktär.
- 421007: Krematorietekniker – Arbetar med krematorieteknik (dock inte sådana medarbetare som för tjänsten villkoras ha högskoleutbildning eller motsvarande)
- 421008: Lagbas – Leder och instruerar underställd personal inom begravningsverksamheten,
- 421009: Kyrkogårdsarbetare – Arbetar med skötsel, drift och underhåll av kyrkogård m.m,
- 421010: Krematorievaktmästare – Utför kremeringar och därtill hörande arbetsuppgifter, tillsyns-, reparations-,och underhållsarbete,
- 421099: Annan arbetstagare med servicetekniska uppgifter inom mark- och begravningsverksamhet,
- 422002: Lokalvårdare – Arbetar med lokal och inventarievård,
- 422003: Fastighetsskötare: Sköter, underhåller och svarar för tillsyn av fastigheter,
- 422004: Maskinreparatör – Reparerar, underhåller och utför service på motorer, maskiner, och mekanisk utrustning,
- 422005: Hantverkare – Utför byggnadshantverk, underhåller och reparerar byggnader,
- 422099: Annan arbetstagare med servicetekniska uppgifter inom fastighetsförvaltning,
- 423002: Måltidspersonal – Arbetar med matlagning, servering, diskplockning, diskning m.m.,
- 423003: Kock – Tillagar mat och svarar för uppläggning,
- 423099: Annan arbetstagare inom köks- och måltidsarbete
Trots SSYK-klassificering, som betraktar följande yrkesklassificering och arbetsuppgifter som arbetare, ska följande yrkesklassificering, enligt vägledningen typiskt sett betraktas som tjänstemän:
- 414005: Församlingsassistent – arbetar i huvudsak med barn- ungdoms och/eller vuxenverksamhet. (Arbetstagare som, uteslutande eller över tid, övervägande har administrativa arbetsuppgifter eller annat kontorsarbete. Dessa organiseras av arbetstagarorganisationen Vision)
- 414099: Annan arbetstagare inom utbildningsverksamhet,
- 421005 – kyrkvaktmästare - Arbetar med skötsel, drift och underhåll av kyrkogård, kyrkor och fastigheter. Det som avgör vilket avtalsområde arbetstagaren ska tillhöra är dom faktiska arbetsuppgifterna. Samma princip gäller för dom kyrkvaktmästare som på delar eller hela sin tjänst biträder vid gudstjänster och kyrkliga handlingar. Lokala fackliga organisationer ansvarar för att göra en kartläggning och bedömning utav aktuella arbetstagare, samt ansvarar för att informera arbetsgivaren lokalt om resultatet. Arbetsgivaren ska i aktuella fall vara behjälplig med att ta fram arbetsuppgifternas karaktär.
- 423001: Församlingshemsvärd – Hyr ut lokaler, serveringsservice, städning, uppvärmning och allmän tillsyn av fastigheter m.m,
- 432007: Kontorsvaktmästare: Arbetar med exempelvis posthantering och kopiering m.m.
4. Genom detta vägledningsdokument delar parterna uppfattningen att ovan nämnda definierade grupp, arbetare, omfattas av ett eget avtalsområde, förutsatt de faktiskt utför normalt förekommande arbetsuppgifter inom sin yrkes- befattningsklassificering, samt följer löneavtalet mellan Skao och Kommunal.
Det kan finnas lokala avvikelser från denna huvudsakliga gränsdragning. Vid osäkerhet kring inplacering i avtalsområde ska samråd mellan Vision och Kommunal ske varvid nämnda parter därefter omgående meddelar arbetsgivaren om vad som beslutats. Enas inte lokala arbetstagarparter vad gäller bedömningen av inplacering i visst avtalsområde och detta inte kan lösas lokalt får lokala parter påkalla centrala parters konsultation.
Annan arbetstagarorganisation än Svenska kommunalarbetareförbundet är inte kollektivavtalsslutande arbetstagarpart på avtalsområdet, men arbetstagare följer avtalsområdets villkor och löneavtalet mellan Skao och Svenska Kommunalarbetareförbundet.
5. Tillkommer yrkesklassificering eller yrkestitel på avtalsområdet som inte finns upptagen i detta dokument och som ska inkluderas i avtalsområdet eller bedömas tillhöra gruppen tjänstemän får part, när som helst, påkalla den andres uppmärksamhet i fråga. Principen att följa SSYK-klassificering gäller i första hand om inte parter enas om annat.
6. Kommunals löneavtal är normerande för alla arbetstagare som faller inom avtalsområdet.
7. Denna vägledning innebär att det görs en skillnad mellan arbetstagare som följer yrkesklassificeringen för arbetare och övriga (tjänstemän) i gällande omställningsavtal. För arbetare gäller tilläggsavtal för avgångsbidrag (AGB), från och med datum när parterna enats om detta.
8. Uppstår diskussion om avtalsområde eller annat som berörs i denna vägledning är det parternas avsikt att inleda en diskussion om frågans hantering och lösande.