Konfirmation

Konfirmandtiden ger dig tillfälle att fundera kring livets stora frågor, om Gud, dig själv och världen. Under året får du möjlighet att utforska livet på egen hand och tillsammans med andra, i skratt och allvar, på läger och hemma. Tillsammans skapar vi minnen och upplevelser som ger en grund att bära med sig genom hela livet.

Välkommen att konfirmeras i Askims församling 2024-2025!

Konfirmandtiden ger dig tillfälle att fundera kring livets stora frågor, om Gud, dig själv och världen. Tillsammans skapar vi minnen och upplevelser som ger en grund att bära med sig genom hela livet.

Vem är jag? Kan jag vara mig själv? Vad är kärlek? Varför händer det onda saker i världen? Kan man förlåta allt? Hur kan man tro på Gud? Vem är Jesus, vad gjorde han egentligen och spelar det någon roll idag?

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljertusentals ungdomar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmandtiden ger dig tillfälle att reflektera kring livets stora frågor, om Gud, dig själv och om världen.

Församlingen har tre kyrkor – Askims kyrka, Billdals kyrka och Mikaelskyrkan - som erbjuder olika alternativ.

Du kan välja att ha konfirmationsträffar under skolterminerna eller mer koncentrerat på sommaren med bara få träffar under vinterhalvåret. Sommaralternativet är gemensamt för hela församlingen.

Inbjudan
I slutet av maj får du som är född 2010 en inbjudan att konfirmeras i Askims församling. Sista anmälningsdag är 30 augusti.

Välkommen! 😊

Kan jag alltid vara mig själv?

Vad är konfirmation egentligen?

Konfirmation handlar om kristen tro och bygger på dopet. Vi tänker att när en människa döps skapas ett osynligt band mellan människa och Gud och den relationen utforskar vi.

Vanliga frågor

Inför konfirmationen kan det uppkomma många frågor. Här är svaren på några av de vanligaste.

Tisdagskonfirmander

Billdals kyrka

Onsdagskonfirmander

Askims kyrka (Denna grupp är fulltecknad)

Söndagskonfirmander

Mikaelskyrkan

Sommarkonfirmander 2025

Gemensam i församlingen - Askims kyrka, Billdals kyrka, Mikaelskyrkan

Vuxenkonfirmation

Är du intresserad av att diskutera tro- och livsfrågor? Under läsåret erbjuder Billdals kyrka en vuxenkonfirmationsgrupp i samband med Rastplatser på onsdagskvällar18.30-21.00, ojämna veckor . För den som inte är konfirmerad tidigare erbjuds möjligheten att få avsluta året med konfirmation. Start och informationskväll 11 september.

Stella-konfirmation

Konfirmandverksamhet för ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar.

Informationshäfte konfirmation 2024-2025

Här kan du ladda ner häftet med information om konfirmandgrupperna.

En liten film om konfirmation

En film från Billdals kyrka.

Vad är en gudstjänst?

Här kan du ta del av en så kallad kommenterad gudstjänst som förklarar gudstjänstens olika delar och dess bakgrund och syfte. Välkommen på ett digitalt besök i Billdals kyrka!

Gudstjänstrapportering för konfirmander

En instruktion om hur du fyller i ditt gudstjänsthäfte.

Konfirmandsamordnare:

Fredrik Näverbrant

Diakon, Askims församling

Mer om Fredrik Näverbrant

Ungdomsdiakon

Läs mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbplats.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.