Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Backa pastorat

Välkommen till Svenska kyrkan i Backa pastorat. Här finns två församlingar – Backa och Tuve-Säve – med sju kyrkor och med många olika mötesplatser för människor i alla åldrar.

Svenska kyrkan på Frihamnsdagarna

Frihamnsdagarna är ett årligen återkommande arrangemang. Det är en demokratisk mötesplats som är öppen för allmänheten att besöka, där samtal och idéer som leder till förändring kan uppstå. Läs mer här.

Terminsstarter HT 2024

Här kan du ta del av samtliga terminsstarter för höstterminen 2024.

En präst med grön kåpa gör tummen upp mot kameran.

Församlingsherde till Backa församling 100%

Dags för förändring? Är du komministern som vill ta ett steg till och bli ledare eller kyrkoherden/församlingsherden som vill testa något nytt? Ansök via Luncon senast den 1 september.

Församlingsbladet nr 3 2024

Terminsstart HT 2024, "Se människan bakom brottet" - fängelsepräst Gudmund Erling delar med sig om sina tankar kring omställningen till ungdomsfängelser och berättar om sitt arbete som fängelsepräst, Verksamhetsfokus: Fredag i Kärra, Kuriosa i kyrkan: Backa kyrka läktarorgel 30 år. Trevlig läsning!

Retreatdag

I den kristna traditionen har man ofta dragit sig tillbaka för att kunna fördjupa sin tro. En retreatdag är en möjlighet att hitta djupet och stänga av bruset. Dagen kännetecknas av att i stillhet och tystnad få vara tillsammans med Jesus och sig själv och att bara vara. Anmälan krävs.

Sommar i Backa pastorat

På denna sida kan du ta del av allt som sker i pastoratet under sommaren 2024. Välkommen att delta i gemenskapen!

Vågigt vatten under blå och lätt molnig himmel.

Veckans gudstjänster och öppna verksamheter

På söndag är det Tolfte söndagen efter trefaldighet och temat är Friheten i Kristus. Välkommen att fira gudstjänst i Backa pastorats kyrkor!

Appen Kyrkguiden

I appen Kyrkguiden kan du ta del av allt som sker i pastoratets kyrkor och församlingshem. Appen är gratis och finns både till Android och iPhone. På denna sida kan du läsa mer om hur du laddar ner och använder Kyrkguiden.

15 minuter i soffan: Avsnitt 12

Kriminalvården har fått uppdraget att inrätta särskilda ungdomsfängelser som ska vara redo att tas i drift 1 juli 2026. Idag döms i regel ungdomar till sluten ungdomsvård, ett så kallat SIS-hem. Gudmund Erling delar med sig om sina tankar kring omställningen till ungdomsfängelsen och berättar om sitt arbete som fängelsepräst gentemot barn och unga som begår brott.

Veckans ord på vägen, församlings- och månadsblad, poddtips och digitala inslag som 15 minuter i soffan och intervjuer.

Ta del av Backa pastorats digitala kyrka!

Några kommande evenemang!

Terminsstart: Damkören Cantus

Damkör i Backa. Vi träffas på måndagskvällar i Backa kyrka. Välkommen att höra av dig för mer information och provsjungning! Vid frågor kontakta körledare Elisabeth Levinsson. Anmälan krävs.

Terminsstart: Kärra Promenadgrupp

Vi träffas utanför Kärra församlingshem och promenerar i närområdet, eller åker iväg till något annat utflyktsmål. Vilket det blir bestämmer vi tillsammans veckan innan. Tillsammans delar vi med oss av kunskap om kultur, djur, växter etc. Öppen verksamhet, ingen anmälan krävs.

Gudstjänst på teckenspråk

Välkommen att fira en teckenspråkig gudstjänst i Kärra kyrka!

Terminsstart: Måndagsgemenskap i Kärra

Vi startar med kaffe, macka och gemenskap sedan har vi en enklare andakt. Öppen verksamhet, ingen anmälan krävs.

Terminsstart: Måndagsgemenskap i Säve

Vi samtalar och dricker kaffe, ta med egen mugg och kaka och om du vill ditt handarbete. Vi ses i Säve församlingshem. Vi har också en enklare andakt. Öppen verksamhet, ingen anmälan krävs.

Terminsstart: S:t Olofskören

S:t Olofskören är Säve kyrkas kör, som sjunger i gudstjänster och musikgudstjänster. Repertoaren är blandad och sträcker sig från klassisk kyrkomusik till visa och jazz. Anmälan krävs.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Vigsel och dop

Boka vigsel online

Här kan du via webben hitta lediga vigseltider i Backa kyrka, Brunnsbokyrkan, Kärra kyrka, Säve kyrka och Tuve kyrka. Om du har en förfrågan gällande någon av pastoratets övriga kyrkor är du välkommen att kontakta oss via telefon, 031-17 98 00.

Boka dop online

Här kan du via webben hitta lediga doptider i Backa kyrka, Brunnsbokyrkan, Kärra kyrka, Säve kyrka och Tuve kyrka. Om du har en förfrågan gällande någon av pastoratets övriga kyrkor är du välkommen att kontakta oss via telefon, 031-17 98 00.

Drop-in vigsel och dop

Nästa drop-in tillfälle är den 7 december kl. 14-16 i Kärra kyrka. Att gifta sig eller döpas kan vara enkelt. Kyrkan ordnar med präst och musik för vigselpar och dopfamiljer. Ingen tidsbokning behövs - kom som ni är!

En hjärtformad ljusstake.

Vi ber tillsammans för fred

I flera av Backa pastorats kyrkor och församlingshem finns en tänd lykta. Denna lykta kommer att lysa så länge det är krig. På denna sida kan du även ta del av en bön för Ukraina och information om hur du kan hjälpa till lokalt genom Göteborgs Stadsmission och Räddningsmissionen.

Samtal, rådgivning, själavård och hjälp

Behöver du någon att prata med? Här finns information om vem du kan vända dig till om du behöver samtalsstöd.

Solljus reflekteras i en kyrkorgels pipor.

Musik i Göteborg

Nu är det enklare för dig att hitta din nästa musikupplevelse. Kyrkorna i Göteborg har en gemensam kalender med konserter och musikevenemang nära dig.