Foto: Christer Brosché, IKON

Dop

Vi är omslutna av Guds kärlek och omtanke.

Ett dop förknippas ofta som barnets första stora fest och där många av släkt och vänner är inbjudna. Det behöver inte vara så. Ett dop kan även ske med en liten skara, kanske på en tisdagsförmiddag med endast föräldrar närvarande. Ibland erbjuder vi även drop-in-dop. Det viktiga är att det känns rätt för just dig.

Dopets innebörd

Dopet är vårt synliga tecken på att vi är omslutna av Guds
kärlek och omtanke.

Genom dopet får vi möjlighet att i ord och handling uttrycka vår
tacksamhet och glädje över livet.

När det lilla barnet bärs till dopet uttrycker vi vår glädje över denna nya lilla människa och bön om Guds och allas omsorg.

I dopet får vi ta emot löftet om Guds närvaro, om att Gud är med under livets alla dagar, vad som än händer Gud sviker aldrig.

Genom dopet blir vi medlemmar i Svenska Kyrkan och som döpta får vi ta emot uppgiften och kallelsen att vara Jesu lärjungar, leva i bön och i församlingens gemenskap och sprida hopp och livsmod till människor.

Barnets namn

En del tror att barnet döps till sitt namn och att det är genom dopet barnet får sitt namn. Det är inte så, eftersom det är Skatteverket som har hand om registreringen. Barnets namn ska anmälas hos Skatteverket senast inom tre månader efter att barnet är fött.

Skatteverkets info för dig som nybliven förälder

Inte döpt som barn?

Det är aldrig för sent. En person som inte är döpt kan oavsett ålder vända sig till Svenska kyrkan för att bli döpt.

Låna dopklänning

Blentarps församling har två dopklänningar som kostnadsfritt lånas ut i samband med dop i vår församling.

Blentarps församlings dopklänningar
Dopklänningar att låna i Blentarps församling. Foto: Therése Martinsson

Båda dopklänningarna har tillhörande dopmössa.

Vänligen kontakta pastorsexpeditionen om intresse finns att låna en dopklänning och/eller du önskar boka ett dop!

Hyra församlingssal

Församlingssalen i Kyrkans Hus kan hyras för dopfesten. Vänligen kontakta pastorsexpeditionen om ni önskar boka!

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.