Foto: Magnus Aronson/Ikon

Vigsel

Att säga ja till att dela sitt liv med en annan människa är stort. En vigsel i Svenska kyrkan kan ske i all enkelhet eller med ett stort bröllop och många gäster. Oavsett hur det sker gäller de löften man avger till varandra inför Gud.

En vigselgudstjänst i Svenska kyrkan innehåller bibelläsning och bön, musik, välsignelsen och så förstås ringväxlingen och brudparets ja till varandra. Före bröllopsdagen får brudparet alltid träffa prästen som ska viga samman de två. Detta så kallade vigselsamtal ger möjlighet att prata igenom vad vigseln och äktenskapet innebär, men är också ett tillfälle att gå igenom det praktiska kring vigselgudstjänsten.

Boka vigsel

Välkommen att kontakta församlingsexpeditionen om du har frågor eller
vill boka vigsel: 033-22 26 00 eller bollebygd.pastorat@svenskakyrkan.se.
En av prästerna kontaktar er för ett vigselsamtal.

Hindersprövning

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Program och texter

Det finns olika böner och bibeltexter som passar fint i en vigselgudstjänst. Även vigselordningen kan vara bra att använda sig av om man planerar eller vill förstå mer av vigseln. Läs mer.

Kyrkor och mötesplatser

I Bollebygds pastorat finns två vackra kyrkor av olika karaktär – Bollebygds kyrka och Töllsjö kyrka. Olsfors kyrka togs ur bruk våren 2024.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.