Foto: Christer Pettersson

Begravning

När du förlorat någon som står dig nära, blir det ofta mycket att stå i. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen. Samtidigt behöver sorgen få ta sin plats och sin tid. Riter som har med döden att göra har varit viktiga för människor genom alla tider och är det även för den moderna människan. Här finns lite information för dig som har förlorat någon närstående.

Svenska kyrkans roll i samband med någons död

I gångna tider var det kyrkan man kontaktade när någon avled. Prästen kontaktades och allt ordnades. Nu för tiden är det vanligaste att anhöriga tar kontakt med en begravningsbyrå efter att någon har avlidit, och församlingen finns för stöd i sorgen. Ni som anhöriga är viktigast, med er sorg och era avväganden: Skall det vara en kyrklig eller en borglig begravning? Vad är viktigt att få med i begravningen? Vad ville den som dött och vad vill vi som finns kvar?
Om man anlitar en begravningsbyrå kan sorgehuset få hjälp med en del praktiska detaljer kring begravningen, inte minst om kista och transporter. Sorgehuset bestämmer och kan antingen göra mycket själva, eller så kan man överlåta mycket eller allt praktiskt till en begravningsbyrå.

Svenska kyrkan är huvudman för begravningsväsendet i Sverige. Det är bara två kommuner i Sverige som har det ansvaret (Stockholm och Tranås).  Svenska kyrkan har skyldighet att se till att det finns lokal där begravning kan ske, vare sig begravningen är kyrklig eller ickekyrklig. Alla människor oberoende av trostillhörighet eller etnicitet betalar begravningsavgift. Den dras via skatten och bekostar det som behövs för att alla ska få en grav att vila i.

Dannemorabygdens församlings roll i samband med någons död

Vid alla dödsfall finns församlingen med på olika sätt. Församlingen har tre kyrkogårdar där alla har rätt att gravsättas. Gravrätter handhas av expeditionen 0295 – 24 40 60, och tid och plats för begravning bokas där. Även en borgerlig begravning bokas på expeditionen. Lokalen som församlingen kan tillhandahålla för borgerliga begravningar är i Kyrkans hus i Österbybruk.

När begravningsdag är bokad  för kyrklig begravning kommer den präst som ska leda begravningen att kontakta sorgehuset. Tid för samtal inför begravningen bokas och samtalet sker oftast i hemmet eller i Kyrkans hus. Under det mötet planeras gudstjänsten. Psalmer och musikalisk utsmyckning väljs och eventuell kontakt med musiker kan tas. Samtalet med prästen har också till uppgift att berätta om den som dött och ge prästen möjlighet att skapa relation till anhöriga, allt för att kunna vara ett stöd under begravningen och tiden därefter.

Församlingens kyrkor och Kyrkans hus

Kyrkorummen i Film, Dannemora, Österbybruk och Morkarla lämpar sig väl för begravningar. Dock är Films kyrka det kyrkorum som kan ta emot flest gudstjänstfirare. Antalet deltagare regleras av brandmyndigheterna och deras bestämmelser.

Begravningstider

Begravningsgudstjänster i våra kyrkor hålls som regel på fredagar, kl. 11 och kl. 14. Jordbegravningar hålls bara kl. 11 för att försegling av graven måste ske under vaktmästarnas arbetstid. Onsdagar kl. 11 finns också som möjlig begravningstid.

Bårtäcke

Vid en begravning finns det många beslut att ta. Några av dem handlar om kistan och hur kistan ska dekoreras.

Församlingens urna

Om kroppen har kremerats innan begravningen och askan ska gravsättas i en askgrav eller minneslund, går det att hyra en urna av Dannemorabygdens församling.

Begravningsdagen

Kistan kommer till kyrkan eller begravningslokalen några timmar före begravningens början. Kyrkvaktmästaren och begravningsentreprenören tar in kistan och ställer i ordning...

Begravningsgudstjänsten

En begravningsgudstjänst i någon av församlingens kyrkor följer Svenska kyrkans ordning för begravning. Ordningen rymmer musik, psalmer, griftetal, bön, överlämnande, bibelord, avskedstagande, slutbön och välsignelse.

Minnesstund - eftersamling

Att samlas efter en begravning är viktigt men inte nödvändigt. Vid minnesstunden/eftersamlingen får alla som varit på begravningen samlas och dela minnen och det liv som varit, träffa släkt och vänner och visa att livet fortsätter.

Kyrkogårdar och gravskick

På våra kyrkogårdar i Film, Dannemora och Morkarla finns numera flera olika gravskick, och det är olika regler som gäller för de olika gravskicken.

Övriga kontakter med Svenska kyrkan

Dannemorabygdens församling erbjuder också andra kontakter i samband med att någon i din närhet dör. Några kontakter sker i gudstjänstens form, andra som inbjudan till samtal. Dessa kontakter erbjuds alla och skickas ut med brev till den som är kontaktperson vid en begravning. Sprid gärna inbjudan till alla anhöriga.