Foto: Royne Mercurio/IKON

EDA KÖLA PASTORAT

Välkommen till Eda, Köla & Järnskog-Skillingmarks församlingar i vackra västra Värmland. Nära Guds storslagna natur!

Välkommen till samtalsgrupp

– för dig som stöttar eller vårdar din partner eller förälder i hemmet

Stöttar eller vårdar du din partner i ert gemensamma hem? Vill du dela den erfarenheten med andra? Då hela familjen påverkas inbjuder vi också vuxen son eller dotter att delta i samtalsgruppen.

Genom filmer och samtal närmar vi oss frågor som kan vara svåra att prata med andra om. Det samtalen kommer att handla om är förändringen från att vara jämbördiga partners till att leva med en partner med omsorgsbehov. Om kärlek, sorg, frustation. Hur ska det bli i framtiden?

Hur ska jag orka?

Som deltagare får du en möjlighet att prata med andra i liknande situation, får tillfälle att lyfta det som är tungt, får skratta tillsammans samt får stöd och verktyg att hantera din vardagssituation.

Gruppen möts vid åtta tillfällen under hösten 2024 och våren 2025.

Datum: 9 oktober 2024, 6 november 2024, 4 december 2024, 8 januari 2025, 5 februari 2025, 5 mars 2025, 9 april 2025 och 7 maj 2025.

Klockslag: 17-19

Plats: Violen, samma ingång som vårdcentralen i Charlottenberg, men man går åt vänster.

Begränsat antal deltagare, anmälan senast 4 oktober 2024.

Kontaktperson och anmälan:

Maria Johansson

maria2.johansson@eda.se   Tel 072-517 58 84

Tema för de olika träffarna
1      Vi lär känna varandra.

2      Oxytocin och beröring – Hur kan det hjälpa mig i min relation?

3      Förändringen – Om förändringen från att vara partners till att leva med en partner med omsorgsbehov

4        Flytten – Om frågan kring särskilt boende

5        Risken – Våld, övergrepp och kränkningar

6        Opratat – De vuxna barnen, vännerna och ensamhet

7        Opratat – Döden och hur livet blev.

8        Avslutande träff, gruppen väljer ämne

Välkommen!
Vänliga hälsningar

Eva Olsson, Diakoniassisten i Eda Köla pastorat

eva.olsson8@svenskakyrkan.se    Tel 0571-133 12

Våra kyrkogårdar

Eda-Köla pastorat har fyra kyrkogårdar som ligger i anslutning till församlingskyrkorna.

Regnbågsnyckeln i Eda-Köla pastorat

för en öppen & inkluderande kyrka

Pastorsexpedition

Pastoratets expedition ligger i Köla Församlingshem.

Kyrkogårdsexpedition

Information om gravplatser, skötsel, avgifter mm

Dopet

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? I dopet berättas om Guds kärlek till varje människa och om en gemenskap över hela världen genom Kristus.

Vigsel

Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra inför Gud! Ni får som brudpar Guds välsignelse över ert äktenskap och detta blir också juridiskt registrerat.

Begravning

Om du förlorar en människa som står dig nära, behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan