En valarbetare stoppar ner valkuvert i en valurna. Personer som står i valbås syns i bakgrunden.

Kyrkoval i Enköpings pastorat

Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd och genom att rösta i kyrkovalet påverkar du vad kyrkan ska göra de närmaste fyra åren. Här kan du läsa om hur kyrkovalet går till i Enköpings pastorat.

Obs, sidan kommer att uppdateras med mer information.

Datum för kyrkovalet

I Svenska kyrkan är det val vart fjärde år. År 2025 infaller kyrkovalet söndag 19 september. Det går bra att förtidsrösta från och med 6 september till och med valdagen.

Vad väljer jag till?

I kyrkovalet väljer du de personer som får förtroendet att styra kyrkan de kommande fyra åren. Direkta val sker till kyrkofullmäktige i Enköpings pastorat, stiftsfullmäktige i Uppsala stift och kyrkomötet på nationell nivå.

• Kyrkofullmäktige i Enköpings pastorat utser kyrkorådet, som är den lokala styrelsen. Enköpings pastorat består av sju församlingar: Enköpings församling, Villberga församling, Boglösa församling, Veckholms församling, Tillinge och Södra Åsunda församling, Sparrsätra-Bred församling och Fjärdhundra församling. Dessa sju församlingar arbetar med den grundläggande uppgiften som är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.
  • Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för verksamheten i Enköpings pastroat.
    Stiftsfullmäktige finns på regional nivå och beslutar om stiftet, vars uppgift är att stödja församlingar/pastorat i deras verksamhet och förvaltning.
  • Kyrkomötet är kyrkans högsta beslutande organ på nationell nivå och beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor.

Vilka kan jag rösta på?

De grupper som deltar i kyrkovalet kallas för nomineringsgrupper. De nomineringsgrupper som ställer upp i valet i Enköpings pastorat kommer att presenteras våren 2025.

När kommer röstkortet?

Röstkortet delas ut till alla röstberättigande. Du bör ha fått ditt röstkort senast 3 september 2025. På röstkortet finns uppgifter om din vallokal. Ifall du inte får något röstkort, om du tappar bort det eller om du upptäcker något fel, kontakta pastorsexpeditionen på tfn 0171-257 00.

Förtidsrösta

Det går bra att förtidsrösta. Mer information kommer om öppettider för förtidsröstning.

När presenteras valresultatet?

När vallokalerna stänger görs en preliminär röstsammanräkning. Vartefter de preliminära resultaten blir klara presenteras de på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval.

Läs allt om kyrkovalet på Svenska kyrkans nationella webbplats

En kvinna håller valsedlar i olika färger i händerna, som en solfjäder.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 8-21 september 2025. Informationen på webbplatsen uppdateras fortlöpande.