Svenska kyrkan i Gävle

Förskolorna

Att lämna sitt barn till någon annan ska självklart kännas tryggt. I våra små grupper har vi tid att se varje enskilt barn. De vuxna pedagogerna är många och innehållet brett. Precis som alla förskolor jobbar vi efter läroplanens mål och Gävle kommuns riktlinjer.

Konfirmation i Svenska kyrkan Gävle 2024-2025

Vi startar upp i september - anmäl dig redan nu.

Det börjar med en längtan

Söker du en tro eller längtar du efter en fördjupning i din tro? Är du kanske inte konfirmerad, döpt eller skulle vilja bli medlem? Välkommen på informationsträff torsdag 29 augusti 19.00-20.00.

Gävle Pride - vi deltar så klart!

Gävle Pride pågår 15-18 augusti, här ser du Gävle församlings program för den 16 och 17 augusti, varmt välkommen.

Sommarcafé med Mats och Rogers duo

Tisdag 20 augusti 14.00

Heliga Trefaldighets kyrkas läktarorgel

Lunchmusik varje torsdag - Bach är bäst del 11

Torsdag 22 augusti 12.30. Lunchsmörgås (20:-) finns att köpa från 12.10.

Gruppen Triorum

Sommarmusikcafé - One world song

Torsdag 22 augusti 18.00

Orgelkonsert - orgeln 50 år del III

Lördag 24 augusti 16.00

Böna kapell

Musikgudstjänst

Lördag 24 augusti 18.00

Tända ljus

Helgmålsbön med musik

Lördag 24 augusti 18.00

Gitarr

Sommarmusikcafé - vi ska finnas lite till

Torsdag 29 augusti 18.00 Björsjökyrkan

Heliga Trefaldighets kyrka

Heliga Trefaldighets kyrka är öppen för bokningar som vanligt under 2025.

Som tidigare meddelats skulle Heliga Trefaldighets kyrka stängas för renovering från och med januari 2025. Nu är beslutet taget att processen förskjuts ett år och kyrkan stängs efter 7 januari 2026.

Storheterna – en vandring bland Gävles grosshandlare, skeppsbyggare och brukspatroner. Inläst av Rolf Lassgård

Gävle har fått sin första digitala kyrkogårdsvandring. När du vill, kan du promenera på Gamla kyrkogården och lyssna till de spännande livshistorierna kring några av stadens riktiga storheter. Ingen mindre än Rolf Lassgård är din röst i öronen.

Heliga Trefaldighets kyrka sedd från ovan

Hämta andan eller lätta ditt hjärta

Sommarkyrka i Heliga Trefaldighets kyrka

I denna ljuva sommartid - så är det inte alltid

Högsommar och ledighet. Ett samhälle som till stora delar går på lågvarv eller kanske stänger helt. Du som behöver stöd, ekonomiskt eller på annat sätt, ska inte behöva stå ensam.

Solljus mellan trädstammar

Digitala andakter hösten 2024

Vi firar en andakt via ett digitalt mötesrum i programmet Teams.

Närbild på blommorna i ett körsbärsträd.

Detta händer i kyrkorna i Gävle

Här hittar du all information om det som händer i Gävle församling.

Moln format som ett hjärta

Medmänniskor- en studiecirkel om medmänsklighet

Välkommen till en höst tillsammans där vi  diskuterar utifrån Stefan Einhorns bok "Medmänniskor".

Ett glatt barn med rutig mössa gör V-tecknet med båda händerna mot kameran.

Bli medlem och du gör skillnad

Svenska kyrkan är inte bara Sveriges största medlemsorganisation, vi är också ett sammanhang för tro och sökande, glädje och sorg, vardag och fest. Välkommen du också.

Föräldrar med dopbarn utomhus

Boka dop hos oss

Dopet är glädjens fest, en tradition där vi välkomnar barnet till livet. Hör av dig om du vill boka tid, plats eller veta mer om dopet.

Kyrkogårdsenheten söker gravrättsinnehavare

Släktingar eller närstående till gravsatta

Det börjar med en längtan

Bokcirkel

Tycker du om att läsa böcker? Vill du diskutera och prata om det du läst med andra som läst samma sak?

Vill du göra en insats för andra?

Det finns många olika ideella uppdrag inom Svenska kyrkan. Kanske passar något särskilt bra för dig?

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan