Foto: DennisWernersson/Arne Hyckenberg

Samtal och musik om fastebok 2025

Författare till 2025 års upplaga av Ärkebiskopens fastebok är sångaren och låtskrivaren Tomas Andersson Wij. Kvällsprogrammet bjuder på boksamtal under ledning av kulturskribent Kristina Lindh och musik av Tomas Andersson Wij. Torsdag 26 sep 2024 kl. 19.00, Göteborgs Domkyrka

Vad kan fastan lära oss om att avstå och om att ge sig hän? Och hur påverkas människors andlighet av vår tids brist på framtidshopp? Årets fastebok är djupt personlig och utmanande, där artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij går i kärleksfull närkamp med den kristendom han vuxit upp med.

Årets fastebok blandar fragment med små essäer. Med fastan som utgångspunkt försöker Tomas Andersson Wij ta reda på om han kan kalla sig kristen. Han skriver om den moderna människans vägar till Gud, om hur vår tids politiska depression löper parallellt med ett nyväckt intresse för det dionysiska. Han berättar historien om den väckelse inom Svenska kyrkan som han en gång var en del av. Och genom hela texten finns brottningen med språket, det språk han är beroende av men som aldrig kan fånga mysteriet.

Boken, som är den 13:e fristående boken i serien Ärkebiskopens fastebok, utkommer i januari och ges ut av Verbum. Ärkebiskopens fastebok har etablerats som en vägvisare under fastan. Syftet är att årligen ge ut en bok med olika författare som inbjuder till eftertanke och andlig fördjupning. En bok som kan läsas enskilt eller tillsammans. För varje sålt exemplar går tio kronor till Act Svenska kyrkan.

Fritt inträde

Torsdag 26 september 2024 kl. 19.00 –21.00, Göteborgs Domkyrka