Foto: Naja Bertolt Jensen

Allvarligt läge – finns det hopp för plast?

De miljöproblem plast vållar gör att återvinning främjas. Vilken roll spelar våra insatser? Onsdag 17 april 2024 17.30-18.30, Domkyrkan Göteborg.

På grund av samhällets ökande oro för de miljöproblem som plastavfall orsakar främjas plaståtervinning inom både industri och akademi idag. Plastavfall samlas in, sorteras, tvättas, upparbetas och får ett nytt liv som nya produkter. Inom akademin undersöks hur olika processförhållanden påverkar det återvunna materialets slutliga egenskaper med särskilt fokus på tvätt- och upparbetningssteg i återvinningen. Vad är det aktuella tillståndet för plaståtervinning och vilka insikter har dragits hittills?

Föreläsningen är på engelska och tolkas live till svenska.

Onsdag 17/4, 17.30-18.30, Domkyrkan Göteborg

Medverkande:

Ezgi Ceren Boz Noyan, doktorand, Industrial and Materials Science, Chalmers tekniska högskola

Maria Bergius, moderator/livetolk, präst, Göteborgs domkyrkoförsamling, Svenska kyrkan