Ärkebiskopen på Bokmässan

Ärkebiskop Martin Modéus deltar i en rad programpunkter under Bokmässan. Här presenteras till exempel Ärkebiskopens fastebok 2025 både på Se människan-scenen och i Göteborgs domkyrka tillsammans med författare Tomas Andersson Wij.

Torsdag 26/9 kl 11.00–11.45

Aniara – en revy om människan i tid och rum

Bokmässans seminarieprogram, sal F2
Tema: Rymden
Seminariebiljett krävs

Harry Martinsons stora rymdepos från 1956 är både ett litterärt mästerverk och en varningsklocka i vapenskramlets och klimatkrisens tid. Diktverket belyser människans försök att tolka egen roll i skapelsen och berör ständigt aktuella ämnen som jämställdhet, överexploatering och evigheten. Så vad innebär det att hantera verkligheten genom litteraturen? Med Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan, Ebba Witt-Brattström, författare till Vi drabbade samman med våra ödens hela bredd och Knut Larsson, serietecknaren bakom serieromanen Aniara. Moderator Ulrika Knutson, författare och journalist.
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Historiska Media

Torsdag 26/9 kl 13:30–13:50

Ärkebiskopens fastebok 2025

Se människan-scenen

Vad kan fastan lära oss om att avstå och om att ge sig hän? Och hur påverkas människors andlighet av vår tids brist på framtidshopp? Årets fastebok är djupt personlig och utmanande, där artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij går i kärleksfull närkamp med den kristendom han vuxit upp med. Tomas Andersson Wij i samtal med ärkebiskop Martin Modéus.
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Verbum

Torsdag 26/9 kl 15.00–15.45

När ursäkten är framförd och vardagen tar vid

Tema: Sápmi

I november 2021 bad Svenska kyrkan det samiska folket om ursäkt för de övergrepp som kyrkan begått och bidragit till både historiskt och i nutid. Åtta olika åtaganden formulerades, bland annat med mål att stärka det samiska inflytandet där Svenska kyrkans arbete och närvaro påverkar Sápmi. Så hur har det gått så här långt, hur har arbetet påverkat Svenska kyrkan och hur ser framtiden ut? Med Matti Blind Berg, förbundsordförande Svenska samernas riksförbund, Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan, Katarina Pirak Sikku, konstnär som utforskar rasbiologins konsekvenser och Erik-Oscar Oscarsson, ordförande Samiska rådet i Svenska kyrkan. Moderator Karin Sarja, avdelningschef Kyrkokansliet.
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Tjállegoahte

Torsdag 26/9 kl 19.00

Boksamtal med musik i Göteborgs domkyrka

Vad kan fastan lära oss om att avstå och om att ge sig hän? Och hur påverkas människors andlighet av vår tids brist på framtidshopp? Årets fastebok är djupt personlig och utmanande, där artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij går i kärleksfull närkamp med den kristendom han vuxit upp med. Boken, som är den 13:e fristående boken i serien Ärkebiskopens fastebok, utkommer i januari och ges ut av Verbum. Kvällsprogrammet bjuder på boksamtal med artisten Tomas Andersson Wij och ärkebiskop Martin Modéus, under ledning av kulturskribent Kristina Lindh. Med musik av Tomas Andersson Wij

För varje sålt exemplar går tio kronor till Act Svenska kyrkan.

Fritt inträde
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Verbum

Fredag 27/9 kl 11.30–11.45

Antje Jackelén och Martin Modéus

DN:s monter, F01:29
Hur gör man egentligen för att tala om Kristi uppståndelse? Den förra ärkebiskopen möter den nuvarande i ett möte med DN:s Sandra Stiskalo.

Fredag 27/9 kl 15.00–15.20

Vad ungdomar inte vågar säga högt – Confession notes

Yttrandefrihetsscenen

När ungdom i Norden får skriva ned vad de inte vågar säga högt, så skriver de: “jag tycker om att äta kött”, “alla är egentligen lite rasistiska”, “yttrandefriheten är hotad”, “Anders Behring Breivik förtjänar dödsstraff”. De upplever en smal åsiktskorridor och är ängsliga för att stå för sina meningar. Här konfronteras “vuxenvärlden” med dessa yttranden, och uppmanas göra något åt det. Hur kan politiker och auktoriteter öka utrymmet för ungas yttranden och vad säger deras tabuer om vårt samhälle? Martin Modéus, Håkan Svenneling och Noura Berrouba. Modereras av Ruth Astrid Sæther.
Arrangörer: Voksenåsen och Svenska kyrkan Se människan

Fredag 27/9 kl 17:00–17:20

Pythian pratar

Se människan-scenen

Med hjälp av Pythian, mer känd som Oraklet i Delfi, gör Liv Strömquist upp med självhjälpsböcker och vår tids fixering vid utseende och lycka. Att känna glädje har gått från att vara ett mål i sig, till ett medel för att nå och mäta framgång. Liv Strömquist i samtal med Martin Modéus, ärkebiskop.
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Norstedts

Lördag 28/9 kl 12.00–12.45

Rymden, himlen och evigheten

Bokmässans seminarieprogram, sal H1
Tema: Rymden
Seminariebiljett krävs

Kosmologin har som mål att förstå universums ursprung, utveckling, framtid och dess struktur i sin helhet. Frågor som diskuterats av såväl filosofer och teologer som fysiker genom historien. Med utgångspunkt i den empiriska informationen inom samtida kosmologisk forskning ges perspektiv på rymden, himlen och evigheten, hämtade från den moderna fysiken, filosofin och religionsfilosofin. Med Martin Sahlén, docent i astronomi vid Uppsala universitet, Jonas Enander, författare till Mörkret och människan, Maria Küchen, författare med fokus på rymden och existentiella frågor, och Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan. Moderator Johanna Koljonen, författare och kritiker.
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan, Rymdstyrelsen och Albert Bonniers Förlag

Lördag 28/9 kl 16:00­–16:20

En sekund i evigheten

Se människan-scenen
Fysikern Ulf Danielsson är känd för sin populärvetenskapliga och existentiella röst. Här samlas betraktelser över tidsresor, svarta hål och stjärn- och fågelskådningar. Tillsammans kan de läsas som en profan postilla, som tankar för dagen. Ulf Danielsson i samtal med Martin Modéus, ärkebiskop.

Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Fri Tanke