Darwins stege – om existentiell hållbarhet. INSTÄLLD.

Begreppet existentiell hållbarhet har myntats som en följd av klimatkrisen, vad innebär det? Lördag 20 april 2024 13.00-13.40, Nordstan Göteborg. INSTÄLLD.

Uppdatering 12 april.

Tyvärr är denna programpunkt inställd. Carola Nordbäck medverkar i två andra programpunkter - Blå horisonter på havet – tre vågade perspektiv Existentiell hållbarhet – vad innebär det?

Kriser kan vara en öppning mot förändring eftersom de kräver nya sätt att förstå och berätta om oss själva och världen. Som en följd av klimatkrisen har begreppet existentiell hållbarhet myntats. Begreppet tillkom under 2010-talet när röster höjdes för att den etablerade tredelningen av hållbarhetsbegreppet i ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet inte räckte till, det behövdes också en existentiell och andlig hållbarhet. I denna kontext introducerar Carola Nordbäck begreppet existentiell hållbarhet, där hon diskuterar dess bakgrund, historia och tillämpning i olika sammanhang.

Lördag 20/4, 13.00-13.40, Nordstan Göteborg

Medverkande:

Carola Nordbäck, docent, Svenska kyrkans enhet för forskning och analys, Svenska kyrkan

Pontus Nilsen, samtalsledare, präst, Oscar Fredriks församling, Svenska kyrkan

Maria Bergius, samtalsledare, präst, Göteborgs domkyrkoförsamling, Svenska kyrkan

Henrik Frykberg

Stiftsadjunkt för integration och interreligiös dialog, Församlingsutvecklingsenheten, Göteborgs stift