Foto: Mikael Ringlander

Filmfestivalen

Svenska kyrkan nationellt och Göteborgs stift spelar en aktiv roll på Göteborg Film Festival, en plattform för kulturell dialog och mångfald. Genom seminarier och prisutdelningar bidrar de till att fördjupa samtal kring konst, samhälle och existentiella frågor. Nästa filmfestival är 24 Januari – Februari 2, 2025.

Svenska kyrkan på nationell nivå, i samarbete med Göteborgs stift, engagerar sig aktivt i Göteborg Film Festival, en av Nordens mest framstående kulturella händelser. Genom att tillhandahålla både filmpriser och organisera seminarier under festivalen, bidrar kyrkan till att främja konstnärlig mångfald och dialog inom filmbranschen. Detta samarbete markerar en förening av kulturella och religiösa sammanhang, och belyser filmens potential som en plattform för att utforska mänskliga erfarenheter och värderingar.

Göteborg Film Festival, med sin betoning på mångfald och inkludering, är en idealisk arena för Svenska kyrkan att närvara och engagera sig i samtal om existentiella och etiska frågor. Genom att delta i denna viktiga kulturella händelse understryker kyrkan sitt åtagande för att främja samhällsreflektion och gemenskap, och visar att den är en relevant röst i dagens samtida kultur.

24 Januari – Februari 2, 2025