Foto: Kristina Bergqvist

Frihamnsdagarna 2023

Kom och lyssna till bland annat samtal om matfattigdom och om ungas existentiella hälsa. Dessutom medverkar Lundby unga körer. Välkomna till Bananpiren i Göteborg! 31 augusti - 2 september 2023

Programpunkter

Torsdag 31 augusti kl. 13.00-13.40
Scen Greta:
Samtal om matfattigdom utifrån barn och ungdomars perspektiv

Är det sant att det finns barn och ungdomar som inte kan äta sig mätta i Sverige idag? Finns det verkligen inte tillräckligt med mat i vårt land? Vems är ansvaret? Vad kan vi som medborgare göra? Vilket samhälle vill vi forma?

Medverkande: Marcus Herz, docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Catharina Dunghed, socialchef på Göteborgs Stadsmission, Linus Hermansson, diakon i Bergsjöns församling, Nylöse pastorat. Moderator: Cecilia Hjort Brandell, diakon i Lundby församling.

Fredag 1 september kl. 11.20-12.00
Scen Ebbe:
Vem bryr sig? - Ett samtal om ungas existentiella hälsa

Fanny Ljungdahl, 20 år, samtalar med en kurator, en präst och en genusforskare om var och hur ungas existentiella livsfrågor får rum i vårt samhälle.

Medverkande: Eva Jonegård, Leg. hälso- och sjukvårdskurator på Ungdomsmottagningen Centrum. Pontus Nilsen, präst i Carl Johans pastorat, Göteborg. Jeanette Sundhall, fil dr. i genusvetenskap, Göteborgs universitet. Moderator: Fanny Ljungdahl, aktiv i Svenska kyrkans unga, Lundby församling.

Lördag 2 september kl. 13.20-14.00
Scen Ingrid:
Lundby unga körer: Vi ska ta över världen

Lundby unga körer sjunger sina allra bästa hits på temat En hållbar framtid för alla. Vi vill sprida ljus och hopp genom våra röster med text och musik av bl.a Laleh, Coldplay, Karin Rehnqvist och LongKalsong. Medmusiker: Andreas Edlund, Helena Fornegård och Veronica Wåhlberg.

Lördag 2 september kl. 14.20-15.00
Scen Ingrid:
Inbjudna vänner:
Tro&Respekt: Interreligiösa Rådet i Nordost

Ett samtal om hur möten över religionsgränser möjliggör vänskap mellan
människor av olika tro. Respekt är det viktigaste ledordet i samtal över
religionsgränser. Genom att vi möts i en respektfull dialog kan vi lära oss att
leva tillsammans trots olikheter och skiftande traditioner. Genom detta vill vi vara en positiv kraft och resurs för samhället.

Här finns en flyer som du själv kan skriva ut!

Arrangörer: Svenska kyrkan: Askims församling, Backa pastorat, Carl Johans pastorat, Domkyrkopastoratet, Göteborgs stift, Lundby församling, Mölndals pastorat, Nylöse pastorat, Partille pastorat, Torslanda-Björlanda församling,  Västra Frölunda pastorat, Örgryte pastorat - i samarbete med Sensus.