Närbild på en glastrumma och ett renskinn, båda utsmyckade med samisk konst.
Foto: Tomas Colbengtson

När ursäkten är framförd och vardagen tar vid

I november 2021 bad Svenska kyrkan det samiska folket om ursäkt för de övergrepp som kyrkan begått och bidragit till både historiskt och i nutid. Hur har det gått sen? Tor 26 sep kl 15.00–15.45, Svenska Mässan

I november 2021 bad Svenska kyrkan det samiska folket om ursäkt för de övergrepp som kyrkan begått och bidragit till både historiskt och i nutid. Åtta olika åtaganden formulerades, bland annat med mål att stärka det samiska inflytandet där Svenska kyrkans arbete och närvaro påverkar Sápmi. Så hur har det gått så här långt, hur har arbetet påverkat Svenska kyrkan och hur ser framtiden ut? Med Matti Blind Berg, förbundsordförande Svenska samernas riksförbund, Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan, Katarina Pirak Sikku, konstnär som utforskar rasbiologins konsekvenser och Erik-Oscar Oscarsson, ordförande Samiska rådet i Svenska kyrkan. Moderator Karin Sarja, avdelningschef Kyrkokansliet.

Tor 26 sep kl 15.00–15.45, Svenska Mässan

Medverkande kommer.
Språk: Svenska
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Tjállegoathe