Trans Memoria
Dokumentär, 72 min
Sverige, Frankrike, 2024
Regi: Victoria Verseau
Dåtid, nutid och framtid flätas samman i en modig, uppriktig och poetiskt gestaltad dokumentär som undersöker vad det innebär att vara transkvinna.
Filmskaparen Victoria Verseau återvänder till Thailand och kliniken där hon 2012 genomförde en könsbekräftande operation. En överväldigande upplevelse som hon kom att dela med franska Meril. De utvecklade en nära vänskap, men sedan en tid tillbaka finns inte längre Meril i livet. Hon tog sitt eget liv. När Victoria återser hotellrummet där de bodde har hon med sig Athena och Aamina, som nu genomgår sina egna transitioner, och tillsammans reflekterar de kring sina erfarenheter, kroppar och minnen. Trans Memoria är en intim och öppenhjärtig film, där privata filmer från tiden för operationen visar stunder av tvivel och osäkerhet, och som också skildrar den hårda men på samma gång livsavgörande verkligheten bakom könsbekräftande vård.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Kevlarsjäl
Spelfilm, 101 min
Sverige, Norge, Finland, 2025
Regi: Maria Eriksson-Hecht
Tunna blå linjen-regissören Maria Eriksson-Hechts långfilmsdebut är en omskakande och känsloladdad skildring av två bröder i en vuxenvärld som sviker.
Bröderna Alex och Robin lever under miserabla förhållanden med sin våldsamma och gravt alkoholiserade pappa (Torkel Petersson). För att göra tillvaron dräglig försöker Alex hålla sin pappa på gott humör, samtidigt som han tar ett stort ansvar för sin yngre bror som är aggressiv och bångstyrig. När Alex förälskar sig i Ines och åker med henne till Berlin börjar bröderna glida isär, och katastrofen är snart ett faktum. Fint tecknat porträtt av ett brödraskap där en storebror alltför tidigt tvingats ta de frånvarande föräldrarnas plats, i en genre som för tankarna till Andrea Arnold och bröderna Dardennes filmvärld.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Leva lite
Spelfilm, 98 min
Sverige, Norge, Danmark, 2025
Regi: Fanny Ovesen
Det mörka balanseras mot det hoppfulla medan Europa passerar revy i en stark berättelse om att våga förstå och äga sina egna upplevelser.
Laura och Alexandra är fulla av förväntan när de anländer till Warszawa, första stoppet på deras sommarlånga couchsurfingresa genom Europa. Omedelbart knyts nya kontakter och det planeras för fest även om Laura samtidigt brottas med saknaden efter sin pojkvän. Men resans förutsättningar förändras när Laura efter en blöt utekväll vaknar upp hos en kille utan att minnas vad som hänt. Långfilmsdebuterande Fanny Ovesen (Bankrånet GFF 2022) skildrar med inkännande lyhördhet Lauras upplevelser och emotionella resa och skapar ett djupt engagerande drama som undersöker och utmanar generella föreställningar.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Ultras
Dokumentär, 89 min
Sverige, Danmark, Finland, 2025
Regi: Ragnhild Ekner
Från läktarnas mäktiga körsång och synkroniserade tifon till den outtröttliga passionen i föreningslokalerna. Den kollektiva gemenskapen står i centrum för en mångfacetterad skildring av den globala supporterkulturen.
Med avstamp i Ullevis blåvita klack och med ett initierat och personligt tilltal utforskar regissören Ragnhild Ekner (Trafikljusen blir blå imorgon, GFF 2017) det världsomspännande supporterskapets betydelse för individen. Fram träder bilden av ett sammanhang vars relevans sträcker sig långt bortom läktarna, som lämnar utrymme för frigörelse och uppror samtidigt som den erbjuder trygghet och tillhörighet. Med visuell slagkraft utmanar och nyanserar Ultras den dominerande bilden av supporterkulturen och ger en unik inblick i en fascinerande värld som av många utanförstående kan uppfattas som både främmande och skrämmande.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Wilmer X – När tiden stannar
Dokumentär, 95 min
Sverige, 2025
Regi: Stefan Berg
De bröt mot Malmös proggiga musikscen och stadens dystra 1970-tal präglat av industrinedläggningar och erbjöd istället medryckande bluesdoftande rock’n’roll som lockade till fest.
Mot bakgrund av Wilmer X comeback och första album på sjutton år, Mer för dina pengar (2022), skapar filmaren Stefan Berg (Tusen Bitar) ett nära porträtt av det ikoniska Malmöbandet. Genom ett rikt arkivmaterial, bland annat med Nisse Hellbergs charmiga tonårsfilmer från Limhamn, konsertklipp från deras mångåriga turnerande och genom rättframma intervjuer följer vi med på en över fyrtio år lång musikalisk resa tillsammans med Nisse Hellberg, Jalle Lorensson, Sticky Bomb och Thomas Holst. Även om kärleken till musiken står i främsta rummet är det också en film om åldrande och livslång vänskap.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Jag ska bara gråta lite först
Dokumentär, 71 min
Sverige, 2025
Regi: Ellen Fiske
Ett gripande och nära porträtt av komikern och skådespelaren Charlotta Björck som kämpar med att följa sina drömmar även när livet kommer emellan.
Charlotta Björck lämnar ett tryggt arbetsliv inom vården för att istället helhjärtat satsa på drömkarriären som komiker. Men samtidigt som genombrottet är inom räckhåll, börjar privatlivet svaja – hennes förhållande sätts på prov, moderskapet kräver hennes fulla närvaro och karriären tar oväntade svängar. På samma gång fungerar vardagens utmaningar som en inspirationskälla för hennes skapande. Regissören Ellen Fiske (Scheme Birds 2019, Leaving Jesus, GFF 2024) målar med Pia Lehtos följsamma foto ett intimt och berörande porträtt av en Sveriges på senare år mest uppmärksammade komiker.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Uppföljaren till Sommarregn
Spelfilm, 77 min
Sverige, 2025
Regi: Viktor Johansson
Ett slumpartat möte följt av viss övertalning får Kennet att ta upp skådespelarkarriären, vilket ska visa sig leda till något mycket större och mer omvälvande än så.
På 90-talet gjorde Kennet succé som Jorma i gangsterrullen Sommarregn. En film som bland de färgstarka karaktärerna i en liten filmklubb blivit närmast kultförklarad, och när sällskapets ordförande får syn på Kennet på stan kan han knappt tro sina ögon och hoppet om en uppföljare går plötsligt att ta på. Även om gruppens kreativa visioner ska visa sig spreta, så ger inspelningen den ålderskrisande Kennet ett sammanhang och inte minst en anledning att återuppta kontakten med sin syster. Festivalfavoriten Viktor Johanssons lyriska hyllning till cineasten är ett berörande och charmigt bevis på att kärleken till film kan föra oss samman.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Bridgespelerskorna
Dokumentär, 80 min
Sverige, Israel, 2025
Regi: Bengt Bok, Alberto Herskovits
Fyra bridgespelande damer och överlevande från Auschwitz ser omvärlden dramatiskt förändras i en annorlunda film om Förintelsen.
De kom till Sverige tillsammans efter att som tonåringar ha överlevt ofattbara grymheter i Auschwitz. Sedan dess har de hållit ihop och levt ett helt liv i Sverige. De är nu bland de sista i världen som kan vittna om vad som hände i Europa under 40-talet och deras nära vill gärna prata om det innan det är för sent. Samtidigt händer nya saker i världen som får plågsamma minnen att bubbla upp till ytan. Alternativ för Tyskland når valframgångar, ett fruktansvärt terrordåd sker i Israel och bilder på ett ofattbart lidande kablas ut från Gaza. I en polariserad värld lyckas Bridgespelerskorna både bära vittnesmål om en komplex samtid och berätta om vänskapen mellan fyra passionerade kortspelare.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Haiyu – Rebel Singer Mariem Hassan and the Struggle for a Free Western Sahara
Dokumentär, 90 min
Sverige, Västsahara, 2024
Regi: Anna Klara Åhrén, Brahim B. Ali, Alex Veitch, Mohamedsalem Werad
Med sin unika och kraftfulla röst blev rebellsångerskan Mariem Hassan en symbol för motståndet och hoppet om ett självständigt Västsahara.
Samtidigt som Spanien pressades att lämna Västsahara 1975 invaderades landet av grannländerna Marocko och Mauretanien. Kriget och ockupationen som följde tvingade tiotusentals saharawier på flykt. Många hamnade i flyktingläger i den algeriska öknen som fortfarande idag hyser en stor del av befolkningen. Hit kom också den då 17-åriga Mariem och det var här hennes musikaliska kamp tog sin början. Ledsagade av Hassans slagkraftiga sånger och texter och med ett rikt arkivmaterial har filmkollektivet RåFILM och Saharawi Voice skapat ett angeläget dokument över en av vår tids mest långvariga och bortglömda självständighetskamper.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Lykke Post Partum
Spelfilm, 86 min
Sverige, 2025
Regi: Alexe Landgren, Karen Helene Haugaard
Livet på en idyllisk hästgård i Skåne raseras i gripande, men också hoppfullt, familjedrama om kampen mot förlossningsdepression.
Efter en dramatisk förlossning av sitt andra barn drabbas Lykke av en förödande förlossningsdepression. I takt med att depressionen fördjupas blir vardagens utmaningar alltmera tärande och när hennes man, som arbetar som pilot och ofta är frånvarande, försöker stötta får det snarare motsatt effekt. Stegvis börjar familjens tillvaro falla samman. I sin långfilmsdebut levererar regissörerna Alexe Landgren och Karen Helene Haugaard en insiktsfull och drabbande berättelse om moderskapets sårbarhet och om att som mamma utveckla främlingskap till sitt eget barn, men också om vad som kan erbjuda läkning och en väg tillbaka.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Må du leva
Spelfilm, 74 min
Sverige, 2025
Regi: Malin Dahl
Världen står i brand och en man gör sitt yttersta för att inte bli ensam med den annalkande undergången i stämningsfullt zombiedrama om rädslan att förlora allt man håller kärt.
I ett avlägset hus på landsbygden bor en man med sin papegoja och en mystisk varelse i bur, som han varje dag varsamt matar med en ranson rått kött. Medan han sköter sina dagliga sysslor i en till synes maklig vardagslunk faller världen runt omkring honom i bitar och ett mystiskt virus sprider sig bland mänskligheten. Ett enda obevakat ögonblick är allt som behövs för att den förmodade tryggheten i det lilla huset ska rämna. Malin Dahl (Lantisar, 2019) har med ett vackert foto skapat en mångbottnad berättelse om sorg, för alla fans av Jon Ajvide Lindqvist och existentiell zombiefilm.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
The Dog
Spelfilm, 106 min
Sverige, Kenya, 2024
Regi: Baker Karim
Alexander Karim briljerar som den hårdföre småfifflaren MZ i ett intensivt och rått actiondrama som utspelar sig i Mombasas undre värld.
MZ anlitas för att köra en ung vacker eskort, Kadzo, till och från hennes uppdrag. Om kunderna visar minsta antydan till att tänja på de uppgjorda överenskommelserna är MZ inte sen att straffa dem hårt. Men när MZ, trots varningar, själv faller för Kadzo och bestämmer sig för att rädda henne från situationen hon befinner sig i hamnar han snart i en lika dramatisk som okontrollerbar händelsekedja. Droger, sex, våld och förtärande maskulinitet i Baker Karims (Familjen Babajou GFF 2009) kompakta kenyanska neo-noir som utspelar sig med kuststaden Mombasas hektiska gatuliv i fonden.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Alexandra - syns vi inte finns vi inte
Dokumentär, 80 min
Sverige, 2025
Regi: Olivia Kastebring
Från nattens gnistrande ljus till livets inre skuggor – Olivia Kastebring visar på en osedvanlig hantverksskicklighet och känsla för detaljer i sitt vackra porträtt av en av huvudstadens verkliga ikoner.
Alexandra’s slog ner som en bomb i Stockholms torftiga nattliv när det öppnade 1968. Som 22-åring och ägare till Sveriges första moderna nattklubb blev Alexandra Charles snabbt känd som Nattens Drottning. Hennes klubb lockade celebriteter från hela världen och blev en symbol för modernitet och drömmar. Men det var längesedan nu. Idag står hon inför att förlora synen och riktar istället blicken mot en djupare verklighet som initiativtagare till en organisation för kvinnohälsa. Med ett rikt arkivmaterial och en unik visuell bildvärld tecknar Olivia Kastebring ett poetiskt och intimt porträtt av både styrkan och sårbarheten hos en driven entreprenör och pionjär.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
The Mind
Dokumentär, 65 min
Sverige, 2025
Regi: Roozbeh Janghorban
Minnen, tider och platser sammanfogas i en poetisk, hoppfull och djupt berörande dokumentär om att lämna ett liv och skapa ett nytt.
När den iranska regimen tvingade universitetslektorn Roozbeh Janghorban att manipulera bilderna från en examination blev det en vändpunkt i hans liv. Från den stunden blev hans mål att ge röst åt människor som regimen tvingat till tystnad, men det skulle inte dröja länge förrän han själv tvingades fly. Janghorban och hans fru hamnade i Sverige, närmare bestämt i Harads, en liten ort fem mil nordväst om Boden. Här möter honom först en främmande tillvaro, men en dag bjuds han in till att se över bygdens arkivbilder, och genom andras minnen blir Harads långsamt en del av honom. Samtidigt blir hans egna bilder, på nyanlända från olika delar av världen, en del av Harads bildarkiv. The Mind skildrar en mans personliga historia, men är också en berättelse om bildens fascinerande förmåga att förena människor över tid och rum.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Min femårsplan
Dokumentär, 75 min
Sverige, Kina, Finland, 2025
Regi: Karin Wegsjö
Ett nära porträtt av tre unga kinesiska kvinnor som alla är uppväxta under ett av historiens största demografiska experiment - Kinas ettbarnspolitik.
Regissören Karin Wegsjö (Om alla bara drar GFF 2024) följer Amber, Jingya och Tingting i ett skede där de funderar mycket över vilket liv de vill leva. Öppenhjärtigt berättar de om sina tankar kring karriär, förhållanden och betydelsen av att få sina föräldrars medgivande. Allteftersom framträder bilden av ett kinesiskt samhälle där familjen är central, men också av en samtid där många unga ifrågasätter sina föräldrars livsval med äktenskap och barn. Under filmens gång flyttar Amber till Helsingfors för att studera, Jingya gör karriär i Göteborg och Tingting flyttar till sin flickvän i Guangzhou - tre röster vilka alla nyanserar och ger perspektiv till den gängse föreställningen om det kinsesiska samhället.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.
Dialogpolisen
Dokumentär, 90 min
Sverige, 2025
Regi: Susanna Edwards
Demonstrationer, Koranbränningar och politikerveckor står i centrum för dialogpolisens arbete i högaktuellt samtidsdokument om de senaste årens turbulenta kamp om yttrandefriheten.
Dokumentärfilmaren Susanna Edwards (Capturing the Divine GFF 2020) har följt en grupp dialogpoliser, en fraktion av polisväsendet som inrättades efter Göteborgskravallerna 2001 och vars uppgift är att utgöra en buffertzon mellan demonstranter och polisledning. De ska upprätthålla de demokratiska värdena och genom dialog motverka eskalering, men att hålla huvudet kallt i en affekterad situation är en tuff uppgift som tär på många i gruppen. Dialogpolisen är ett intensivt skildrat tidsdokument över de konflikter som präglat vår samtid, och de människor som ofta befunnit sig mitt i dem, agerande i yttrandefrihetens och demokratins tjänst.
Länk till filmen på Göteborg Film Festival.