Väjer inte för det svåra
I knappt två veckor tänkte Majgull Axelsson att hon nog var klar med skrivandet. Att hon skulle bli pensionär på riktigt. Sedan slog inspirationen till. Resultatet är Svalors flykt, en roman som inte väjer för det mörka, men också betonar kraften
i att hoppas också i det lilla.
VI FÖLJER BERÄTTELSEN ur två olika perspektiv, där två personer möts men också har sina egna liv. Psykologen Christel som egentligen gått i pension, men jobbar ändå. Och som, precis som Majgull själv, drabbats av Parkinsons sjukdom. Även om romankaraktären, till skillnad från Majgull, absolut inte vill prata om det. Och Zadie, 16-åringen som bor i fosterfamilj men kämpar för att få en egen lägenhet, så att det äntligen, äntligen ska bli tyst. Tyst och tryggt och en egen bokhylla med egna böcker. Så ser drömmen ut.
– Boken är alldeles uppenbart inspirerad av det som hände Esmeralda, som också kallades Lilla hjärtat. Det som fångade mig mest var tanken på hennes syskon. Hur de hade haft det under sin uppväxt och hur de har det efter allt som har hänt. Sedan har boken ingenting att göra med Esmeraldas riktiga syskon, utan är ren fiktion.
Majgull Axelsson beskriver sin egen uppväxt som lugn och stadig, men när hon skrivit har hon funderat mycket på hur hon själv skulle ha klarat sig om hon haft
det som Zadie.
– Om det hade varit jag hade det bara funnits ett sätt att överleva. Att läsa. Genom att läsa och läsa kan hon vila sig från sitt eget liv.
CHRISTELS HISTORIA är till viss del en spegling av Majgulls egen kamp med sjukdomsbeskedet. I övrigt har hon tagit en god vän till hjälp för att få till detaljerna om hur en psykolog egentligen arbetar och vilka gränser som finns för vad hon får och inte får göra.
– Det är en sak att gå i terapi och en helt annan sak att skriva en roman om att gå i terapi. Jag är alltid väldigt noga med research och då är det bra att ha en kompis som jobbat som terapeut hela sitt liv. Mina vänner och bekanta är vana vid att jag ställer alla möjliga konstiga frågor. Svalors flykt tar upp många tunga och viktiga frågor, bland annat sexuella övergrepp på barn.
– Jag har alltid tyckt att det är viktigt att se, att inte vika med blicken. Jag tycker det är djupt obehagligt med människor som säger ”äsch, sådant hemskt är väl inget att prata om”. Om någon är tvungen att leva i det, då kan inte jag smita undan, utan det är min skyldighet att skriva om det även när det känns oerhört svårt.
NÅGOT HON DÄREMOT beskriver som väldigt roligt är att få möta läsarna på Bokmässan. Inte minst vid Se människan-scenen.
– Se människan betyder väldigt mycket för mig. Det är oerhört viktigt med en plats där det är självklart att tala om existentiella frågor, vad det är för värld vi skapat och hur vi förhåller oss till den.
Anna Rikner
SE MÄNNISKAN-SCENEN FREDAG 29/9, KL 14.00