Rymden, himlen och evigheten

Kosmologin har som mål att förstå universums ursprung, utveckling, framtid och dess struktur i sin helhet. Frågor som diskuterats av såväl filosofer och teologer som fysiker genom historien. 26 sep 2024, Svenska Mässan

Med utgångspunkt i den empiriska informationen inom samtida kosmologisk forskning ges perspektiv på rymden, himlen och evigheten, hämtade från den moderna fysiken, filosofin och religionsfilosofin. Med Martin Sahlén, docent i astronomi vid Uppsala universitet, Jonas Enander, författare till Mörkret och människan, Maria Küchen, författare med fokus på rymden och existentiella frågor, och Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan. Moderator Johanna Koljonen, författare och kritiker.

Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan, Rymdstyrelsen och Albert Bonniers Förlag

Läs mer om biljetter och inträde här

Lör 28 sep 2024 kl. 12.00–12.45, Svenska Mässan, Bokmässans seminarieprogram (H1)