Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Författarsamtal

Genom författarens personliga berättelse får du både förståelse för skapandeprocessen och insikt i aktuella teman. Svenska kyrkan strävar efter att främja dialog och reflektion kring livsfrågor och samhällsangelägenheter genom att arrangera författarsamtal.

Upptäck författarens värld genom att utforska litteraturens kraft att förändra och berika våra liv. Författarsamtal är en dynamisk plattform där författare får möjlighet att interagera med sin publik på ett intimt och personligt sätt. Genom att dela med sig av insikter om sin skrivprocess, karaktärernas utveckling och tematiska element, skapar författarna en fördjupad förståelse för sitt arbete.

För publiken erbjuder författarsamtal en unik inblick i författarens tankar och känslor bakom verket, vilket berikar läsupplevelsen och stärker läsarens band till boken. Genom att lyssna på författarens berättelse om sitt verk får åhörarna en fördjupad förståelse för litteraturens magi och inspireras att utforska egna kreativa uttryck.

Lennart Nilsson om Göteborgsprofiler

Filmat samtal från Göteborgs stadsbibliotek mellan Lennart Nilsson och programchefen för Se människan, Mikael Ringlander, om boken Göteborgsprofiler.

Livsnära temakväll med Peter Halldorf

Föreläsning om Peter Halldorf nya, uppmärksammade boken Guds Israel? Måndag 15 april 2024 kl. 18.30-20.30, Amhults kyrka

Per starke om boken Erövringen

Filmat samtal från Göteborgs stadsbibliotek visas här samtalet med stiftsprost Fredrik Ivarsson om boken Erövringen. Fokus på 1500-talet, då Spanien var den dominerande makten och hur händelserna under århundradet har påverkat världen.

Författarsamtal med Joachim Berner

Alla dessa dagar som kom och gick. Tankar om den tredje åldern och perspektiv på livet. Författarsamtal med Joachim Berner. Torsdag 30 maj 2024 kl. 18.00-19.00, på Göteborgs stadsbibliotek.

Ärkebiskopens fastebok

Följ här scensamtalet med ärkebiskop Martin Modéus och Maria Küchen om årets fastebok Livets vatten. Författad av Maria Küchen. Från Se människan-scenen om tankar kring boken.

David Thurfjell

Filmat samtal mellan David Thurfjell och Anders Rosengren, professor i molekylär medicin om boken "En lockton i ödemarken - om människans förmåga att besjäla världen." Från Göteborgs stadsbibliotek.

Amanda Svenssons femte roman

Filmat samtal mellan Amanda Svenssons och Cecilia Nyholm, präst i Svenska kyrkan om Amandas femte roman, Själens telegraf. Från Göteborgs stadsbibliotek.

Augustpriset till Andrev Walden för boken Jävla karlar!

Hur är det att ha sju pappor på sju år? Lyssna till samtalet på Se människan-scenen på Bokmässan här.

Augustpriset 2022 till Ia Genberg för boken Detaljerna

Vinst i den skönlitterära klassen - lyssna här till Ia Genbergs samtal om sin bok med Lotta Fång på årets Se människan!