Foto: GettyImages

Vetenskapsfestivalen

Välkommen till en festival där kyrkans frågor om livets villkor får samspela med vetenskapliga rön. För dig som vill tänka kring existentiella frågor, ge näring åt fantasin, inspireras och utmanas av internationella och lokala teologer och forskare.

Den internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg är en framstående arena för kunskapsutbyte och upplevelser inom populärvetenskapen. Årligen samlas forskare, skolor och allmänheten för att delta i det omfattande programmet som erbjuder ett brett spektrum av föreläsningar, workshops och samtal på cirka 30 olika platser i staden. Med sina cirka 70 000 besökare blir festivalen en levande mötesplats där kunskap och nyfikenhet står i centrum, och det bästa är att alla aktiviteter är kostnadsfria för besökarna.

Svenska kyrkan har under flera år varit en betydelsefull samarbetspartner i festivalen, tillsammans med andra huvudmän såsom Göteborg & Co, Göteborgs universitet och Chalmers. Genom sina programpunkter strävar kyrkan efter att göra akademisk forskning mer tillgänglig för en bredare publik. Genom att bjuda in inbjudna akademiker till att samtala om angelägna frågor, inklusive en internationell teolog varje år, skapar vi en plattform för reflektion och kunskapsutbyte som berikar festivalens innehåll och breddar perspektiven.

Vetenskapsfestivalen 2024

Tema vågor. För dig som vill tänka kring existentiella frågor, ge näring åt fantasin, inspireras och utmanas är vetenskapsfestivalen en plats där kyrkans frågor om livets villkor samspelar med akademi och forskning.

Vetenskapsfestivalen 2023

Tema: Gränser. Välkommen till en festival där existentiella frågor om livets villkor och möjligheter får samspela med vetenskapliga rön. 18-23 april 2023, Göteborgs domkyrka och andra platser i Göteborg

Person står på ett berg och tittar upp på stjärnhimlen

Vetenskapsfestivalen 2021

Vetenskapsfestivalen 2021 –en helt digital festival. Temat för årets festival var "Level up". Nu kan du ta del av våra inspelade programpunkter här.

Svenska kyrkan vill mötas på Vetenskapsfestivalen

Svenska kyrkan medverkar på Vetenskapsfestivalen, för att vara med i samtalet om vad vetenskapliga upptäckter betyder för oss som människor.