Foto: Albin Hillert/IKON

Gästrikekustens pastorat

Hamrånge & Hille församlingar

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Gävle ÅNGESTLOPP - 20 april 2024

Gävle Ångestlopp - ett lopp som inte är som andra lopp. Det handlar inte om att springa fort och komma först i mål, utan att uppmärksamma och belysa psykisk ohälsa. 11.00 i Heliga Trefaldighets kyrka. Kort presentation av Gävle Ångestlopp samt föreläsning och musik av Sara Kreft. 12.30 på Stortorget. Nummerlappsutdelning. 12.45 på Stortorget. Välkomsttal. 13.00 på Stortorget. Starten går. Vi tar oss i valfri takt från Stortorget till målgången vid Milles Änglar, där blir det försäljning av fika, tröjor, armband, tygpåsar samt musikunderhållning av Starflights. Deltagandet är gratis. Ingen anmälan krävs.

En låda tepåsar står bredvid några muggar med Svenska kyrkans emblem.

Öppet hus på Eskön

Vi träffas i gamla skolan på Eskön. Anna Wedin är där med en kaffekorg, ett glatt humör och trevlig samvaro. Vi träffas mellan kl. 14-16. Vårens datum: 23 januari, 20 februari, 19 mars, 16 april, 14 maj Välkomna!

Vi söker en vaktmästare

Gästrikekustens pastorat är vackert beläget utmed havskusten strax norr om Gävle. Här finns två församlingar, Hille och Hamrånge. Inom pastoratet ryms både landsbygd och tätort där nya bostadsområden möter anrika gårdar. Nu söker kyrkvaktmästare 80%.

Grenar med körsbärsblommor.

Soppluncher

Nästa sopplunch är tisdag 16 april i Hille församlingsgård och torsdag 18 april i Hamrånge kyrka. Soppa, bröd, kaffe & kaka kostar 60kr. "Körsbärsblommor, sukiyaki och psalmallsång" Diakon Yukako, sång, Ann-Mari Ahlenius, piano och sång. Efter soppan blir det psalmallsång! Diakon Yukako sjunger först en vers på japanska och därefter sjunger vi alla tillsammans med Ann-Mari Ahlenius på svenska.

"Jag är inte konfirmerad"

Lugn - det kan vi fixa! Är du intresserad av vuxen-konfirmation? Hör av dig till prästen Erika Ersholt. erika.ersholt@svenskakyrkan.se telefonnummer: 0722128251

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ombyggnation i Hille kyrka

Vi bygger om i Hille kyrka och fr o m den 4 mars kommer toaletterna att vara ur bruk. Det finns toaletter i församlingsgården och utvändigt i källarplanet av församlingsgården. Vi ber er ha förståelse för stöket.

Musik i vår

Våra körer övar troget varje vecka. Här kommer några tillfällen där du kan höra dem sjunga under våren. Hamrånge kyrkokör sjunger i gudstjänsterna i Hamrånge kyrka den 31 mars och 19 maj. De medverkar också vid konserten för Börje Salmings ALS-stiftelse den 14 juni. Kören bjuder också in till Sommarkonsert i Hamrånge kyrka den 23 juni kl. 16.00. Ad Astra bjuder in till vårkonsert den 26 maj i Hille kyrka där de tillsammans med kören Opalen sjunger bl.a. Bob Chilcott´s "A Little Jazz Mass". Sjung av hjärtat-kören har musikkafé med schlagertema tisdagen den 28 maj. Platsen är Hille församlingsgård. Hille kyrkokör avslutar sin termin med en sommarkonsert i Hille kyrka den 8 juni. Välkomna!

Hille församlingsgård

Öppettider och telefonnummer till expeditionerna!

Besöks-och telefontider på expeditionen i Hille församlingsgård: Måndag kl. 13-15. Telefontid 10-15, lunchstängt 12-13.30. Onsdag kl. 13.30-16. Fredag kl. 10-15, lunchstängt: 12-13.30. Besökstid på expeditionen i kyrkans hus i Bergby: Måndagar kl 10-12. Pastoratets expedition nås via telefon 026-635030 & 0297-572090

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet