Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Herrestads församling

Med Jesus i centrum och dig i fokus!

Dags för terminsstart!

Sommaren är på väg mot sitt slut och ny termin innebär också nystart för våra verksamheter! Något för alla. För dig som älskar att sjunga, söker tystnad och ro, vill träffa nya människor, fördjupa din tro eller göra skillnad för andra och mycket mer. Kom och upptäck allt som sker!

En vit landsbygdskyrka bland lummiga träd.

Sommar

Oavsett var i Sverige du befinner dig under sommarmånaderna finns Svenska kyrkan nära.

Anmäl dig till konfirmation

Information och anmälan läsåret 2024-2025

Babyrytmik 7-12 månader

Babyrytmik är en stund av glädje, lek och lärande där musiken både är målet och medlet. Onsdagar kl 10.00 med start 18 sep, Herrestads församlingshem.

Ungdomsgruppen

Välkommen till Ungdomsgruppen! Kom hit och “bara va”, spela tv-spel, pingis eller varför inte musik i musikrummet. Häng med på olika aktiviteter som erbjuds. Varannan onsdag kl. 14.00 med start 4 sep, Herrestads församlingshem.

Musikundervisning

Vill du lära dig att spela ett instrument eller sjunga? Vi erbjuder undervisning i piano, kyrkorgel och sång. Platserna är begränsade. Hösten 2024, tid efter överenskommelse, Herrestads församlingshem.

Lågstadiekör

Vi sjunger och leker med rytmer och toner. Att sjunga tillsammans är roligt och ökar vårt välmående på alla plan. Kören medverkar också i Herrestads kyrka med musikaler, under Lucia med mera. Onsdagar kl 14.00 med start 4 sep, Herrestads församlingshem.

Mellanstadiekör

Vi lär oss noter och att sjunga i stämmor. Kören medverkar också regelbundet i Herrestads kyrka där vi gör musikaler, är med under Luciatåg med mera. Tisdagar kl 14.30 med start 3 sep, Herrestads församlingshem.

Harmonikör

Välkommen till en kör för daglediga. Vi sjunger enklare sånger och har en trevlig fikastund tillsammans. Vi medverkar ibland i Herrestads kyrka. Tisdagar kl 13.00-14.30 med start 3 sep, Herrestads församlingshem.

Kaffe med Hopp

Välkommen för en stund med gemenskap och samvaro. Sitt inte ensam, kom, träffas och prata över ett enkelt fika. Torsdagar kl 10.00 med start 5 sep, Kvarterslokalen på Loftvägen 36.

GIV – En samtalsgrupp

Längtar du efter gemenskap och ärliga samtal om sådant som berör livet? En enkel måltid, skratt och kanske tårar kan du förvänta dig i en öppen gemenskap där vi delar tankar och liv med varandra. Tisdagar kl 18.30 med start 17 sep, Villa Skärgården.

Babyrytmik 0-6 månader

Babyrytmik är en stund av glädje, lek och lärande där musiken både är målet och medlet. Onsdagar kl. 11.00 med start 18 sep, Herrestads församlingshem.

Musikverkstad

Vill du spela musik samt lära känna andra med samma intresse? Kanske vill du skriva egna lovsånger och musik? Då är vår Musikverkstad något för dig! Tisdagar kl 17.00 med start 3 sep, Herrestads församlingshem.

Gemenskapsträff

Välkommen till vår Gemenskapsträff som varje vecka bjuder på olika intressanta programpunkter. Inspireras genom intressanta föreläsningar och få en stunds gemenskap med andra. Varannan onsdag kl.11.00-13.00 med start 4 sep, Herrestads församlingshem.

Pilgrimsvandring

Vem möter du bortom vägkröken och inom dig? Välkommen på pilgrimsvandring. Vi startar vandringen vid Bokenäsets gamla kyrka och går till Dragsmarks kyrka. Lör 7 sep kl 8.20, samling vid Herrestads kyrka.

Herrestadskören

Vuxenkör med 25 medlemmar som sjunger blandad repertoar. Under hösten 2024 kommer vi i anslutningen till körövningen erbjuda en liten kurs i notläsning. Torsdagar kl 19.00 med start 5 sep, Herrestads församlingshem.

Öppna förskolan 0-5 år

Välkomna till öppen förskola på vår fina lekplats Parken. Utelek, sång, pyssel och fika till självkostnadspris. Måndagar och fredagar kl 9.30-12.00 med start 2 sep, Parken vid Herrestads kyrka.

Arbetskretsen

Gemenskap och handarbete – förena nytta med nöje! Och givetvis fika, samtal och umgänge. Onsdagar kl 16.00 varannan vecka med terminsstart 28 augusti, Herrestads församlingshem.

Herrestads församling – med Jesus i centrum och dig i fokus!

En kvinna sitter vid en dator och pratar i telefon.

Kontakt/press

På den här sidan har vi samlat kontaktuppgifter och länkar som kan vara till nytta för dig som söker kontakt. Om du ändå inte hittar rätt, pröva sökfunktionen längst upp till höger.

Det händer i kyrkan

I Herrestads församling finns det något för alla smaker. För dig som älskar att sjunga, söker tystnad och ro, vill träffa nya människor, fördjupa din tro eller göra skillnad för andra och mycket mer. Kom och upptäck allt som sker hos oss.

Kyrkor och mötesplatser

Här kan du läsa om vår kyrka och övriga lokaler som vi har aktivitet i.

Kyrkogården

Välkommen till Herrestad församlings kyrkogårdsförvaltning.

Saronhuset

Saronhuset är en mötesplats och kyrkornas diakonala centrum i Uddevalla.

Stödsamtal / Livssamtal

Har du behov av någon att tala med? Våra samtal är kostnadsfria.

Din bön

Välkommen till bönekorgen eller maila din bön

Välkommen att bara sitta ner en stund, tända ljus och kanske be en bön. Kyrkan är öppen och vi vill hjälpas åt att möta det mörker som vi har runt oss. Behöver du någon att samtala med så finns vi här.

Villa Skärgården

Rehabilitering och arbetsträning i stödjande miljö.

Villa Skärgårdens försäljning

Köp en gåva till dig själv eller en vän

Mötesplatsen PARKEN

Friskvård för hela människan.

Ordningar på kyrkogården

Dessa regler gäller i Herrestads församling

HERRESTADSBLADET vill vara en positiv hälsning från Herrestads församling. Det kommer till dig som bor i Herrestad, i din brevlåda, flera gånger per år.

Bläddra i Herrestadsbladet