Foto: Svenska kyrkan Jönköping

Aktuellt på kyrkogårdarna

Här får du information om vad som händer eller är på gång på Jönköpings kyrkogårdar.

Kyrkogårdsvandringar 2024 - Historiska Jönköpingsbor presenteras i kyrkogårdsteater

Den 7 och 14 augusti är det åter dags för de populära kyrkogårdsvandringar, i år utökat med teater. Förutom fika och guidning på kyrkogårdarna gestaltas ett antal Jönköpingsbor och deras livsgärning av skådespelare.

En kvinna i arbetskläder planterar blommor vid en grav

Gravar får sommarplanteringar

Just nu, i början av juni 2024, pågår ett intensivt arbete med sommarplanteringar på Jönköpings församlings kyrkogårdar. I alla gravrabatter där gravrättsinnehavarna har beställt plantering av sommarblommor sätts nu blommor ner av olika sorter, som pelargon, isbegonia, flitiga lisa, fuchsia, med mera. Alla planteringar ska vara klara till midsommar.

Nya träd på kyrkogårdarna

Nu blir det nya träd på Jönköpings kyrkogårdar. Efter många år av nedtagningar av döda och sjuka träd kommer det efter Allhelgonahelgen planteras nya träd på flera av kyrkogårdarna.

Ny belysning och bevattning på Slottskyrkogården

Under hösten påbörjas ett stort arbete med att installera ny belysning på Slottskyrkogården, samt nytt bevattningssystem.

Blommor och ett ljusblått hjärta vid en gravsten.

Hungriga djur på kyrkogårdarna - tips för att slippa uppätna växter

Vilda djur är fina att titta på - men de äter tyvärr gärna upp blommor som smyckar våra kyrkogårdar. Här får du tips för att behålla blommorna i dina planteringar.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

OBS: Varning för erbjudandefakturor för gravskötsel

Vi varnar för privata erbjudandefakturor för gravskötsel. Svenska kyrkan Jönköping samarbetar inte med företaget som heter "Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB". Svenska kyrkan lämnar aldrig ut adressuppgifter över gravrättsinnehavare till privata gravskötselföretag.

Vill du få hjälp att tända ett gravljus?

Nu kan du köpa ett gravljus som vi tänder på aktuell gravplats. Kostnad 100 kronor styck.

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen!