Organisation

Jönköpings församling är en stor församling. Organisationen delas därför upp i olika verksamhetsområden. Läs mer om vår organisatoriska struktur nedan.

Stab

Kontaktuppgifter till staben i Svenska kyrkan Jönköping.

Bild på kyrkor i verksamhetsområde Väster

Verksamhetsområde Väster

I Verksamhetsområde Väster fullgörs uppdraget med utgångspunkt i Sofiakyrkan, Bymarkskyrkan, Dalvikskyrkan och Järstorp kyrka.

Bild på de tre kyrkorna som ingår i verksamhetsområde öster i svenska kyrkan jönköping

Verksamhetsområde Öster

I Verksamhetsområde Öster fullgörs uppdraget med utgångspunkt i Kristine kyrka, Ekhagskyrkan och Österängskyrkan.

Verksamhetsområde Söder

I Verksamhetsområde Söder fullgörs uppdraget med utgångspunkt i Gräshagskyrkan, Råslätts kyrka och Ljungarums kyrka.

Närbild på någon med ett diakonemblem runt halsen och en anteckningsbok i handen.

Verksamhetsområde Diakoni/Själavård

I Verksamhetsområde Diakoni/Själavård fullgörs det grundläggande uppdraget i samtalets form. I området ingår bland annat familjerådgivning, samtalsmottagning, häktespräst och sjukhuskyrkan.

Begravningsverksamhet

Hör av dig till oss om du har frågor om begravning, kyrkogårdar, gravskötsel och gravrätt.

Förskolor

Vi svarar gärna på dina frågor om förskolorna Kyrkklockan, Kyrktuppen och Sanna.

Verksamhetsstöd

Här hittar du kontaktuppgifter till församlingens verksamhetsstöd som består av administration, ekonomi, fastighet, HR, IT samt kommunikation.