Bild på ungdomar i EPIC när de går i en skola i Sydafrika
Foto: Alex Muresan

EPIC i Sydafrika - Summering av resan

I detta blogginlägg summerar vi vad som har hänt under de två veckorna som ungdomsgruppen EPIC har varit i Sydafrika.

Besök på Cathkin Highschool

Under torsdagen den första veckan besökte ungdomarna Cathkin Highschool i Heidenveld, Kapstaden. Det var en härlig dag där vi mötte barn och ungdomar under skoltid och hade bra konversationer, mycket skratt och fick nya vänskaper.

Tanken med detta besök var att introducera EPIC-ungdomarna till skolan och eleverna inför kommande vecka då det officiella programmet påbörjas.

Mer om området Heidenveld

Heidenveld är ett av många utsatta områden i Kapstaden, som präglas mycket av fattigdom och elände. Trots detta var eleverna från Cathkin på ett underbart glatt humör, och gjorde så att ungdomarna från EPIC blev varmt mottagna med mycket glädje och kärlek.

Sydafrikas flora & fauna

Ungomarna i EPIC besökte Aquila Game Reserve Safari och ett akvarium i Kapstaden för att lära sig mer om Sydafrikas flora & fauna. I samband med detta fick ungdomarna lära sig mer om de djur som är utrotningshotade, och hur klimatförändringar, överkonsumption och människors beteenden påverkar djurens hälsa och överlevnadschanser på ett negativt sätt.

De fick en värdefull lektion i hur man ska tänka och agera för att ge djuren och naturen en så bra chans som möjligt att hålla sig frisk och hälsosam.

Att få se Guds vackra skapelser på andra sidan jorden var en mycket häftig upplevelse både för ungdomar och för ledare. Vi tackar Gud för den vackra natur och för de vackra djur som finns på vår planet.

Besök på District Six Museum

EPIC besökte District Six Museum i centrala Kapstaden. Där fick ungdomarna lära sig mer om Sydafrikas historia och Apartheid. Det är en historia som präglats av rasism och särbehandling baserat på människors hudfärg och etnicitet.

Ungdomsledaren ”TJ” delade också med sig av sina egna upplevelser när han växte upp i Sydafrika under denna period. Det var en värdefull lektion i kultur och historia för våra ungdomar som har fått ett större djup i sin förståelse för hur Sydafrika som land har blivit uppbyggt och hur både samhället och människor har påverkats av detta i samspel.

Slutsatsen är mycket enkel - Inför Gud är alla människor lika värda. Amen!

Programmet på Cathkin Highschool fortsatte

Under den andra veckan fortsatte EPICs program på Cathkin Highschool i yterliggare tre dagar.

Första dagen var temat ”Friendship Day” där ungdomarna lärde känna varandra bättre och delade med sig av kultur, utbildning, sin tro och livet i stort.

Fokuset under dag två var på diskussionsgrupper där våra svenska ungdomar blandades med de sydafrikanska eleverna. Samtalsämnena som diskuterades var bland annat synen på klimatförändringarna, skolan, vänskap och skillnader mellan länderna.

Under den sista dagen var det avslutningsceremoni, där hela skolan samlades. Ungdomsledaren ”TJ” och rektorn för Cathkin Highschool höll varsitt tal. Därefter avslutades allt med ett vackert sånguppträdande från eleverna i skolan.

Ubuntu Barnhem

Vi handlade in stora mängder med blöjor och bebismat innan vi besökte vi Ubuntu Barnhem. Väl på plats på barnhemmet slutförde vi vår donation och lastade in det på plats. Hela gänget fick en härlig rundtur av personalen och volontärerna. Därefter fick de träffa och umgås med de små barnen - en mycket välsignad stund.

Från Svenska kyrkan i Jönköping och Epic’s sida vill vi skicka ett stort TACK till Ljusgjutargruppen i Gräshagskyrkan som har bidragit med att samla in pengar för denna donation. Vi vill också skicka ett enormt TACK till alla våra sponsorer som också varit med och bidragit enormt till detta. Tack Gud, för denna välsignelse! Amen

Red Cross Children's Hospital

Vi besökte Red Cross Children's Hospital i Kapstaden - ett av Afrikas största barnsjukhus.

Väl på plats delade vi ut över 60st ”Goodie Bags” till barnen i sjukhuset, och fick dessutom en guidad tur av personalen på plats. Vi tackar för ett fantastiskt mottagande!

Avslutning med Sightseeing

Vi avslutade resan med lite sightseeing vid Chapman's Peak.

Foto: Alex Muresan

Ungdomsgruppen EPIC

EPIC är Jönköping församlings nya satsning på ungdomsverksamhet för unga vuxna i åldrarna 16-25 år. EPIC träffas varje fredag klockan 18.00 - 22.00 på Gräshagskyrkan. Häng med du också!