Några äldre kvinnor står med notblad och sjunger tillsammans. Ett träkors hänger på väggen.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Gudstjänst på Junegårdens äldreboende

Många som bor på äldreboende har en tro eller en vana att besöka sin församling. Att bo på ett äldreboende begränsar möjligheterna att ta sig i väg till gudstjänst därför är det extra viktigt att vi som kyrka besöker äldreboende för att fira gudstjänst där. Granne med Gräshagskyrkan finns kommunens äldreboende Junegården där det regelbundet hålls gudstjänst.

Gudstjänsterna är en plats för gemenskap och reflektion. Det ger en känsla av trygghet då man följer kyrkoårets rytm och får sjunga tillsammans både välkända och nyskrivna psalmer utifrån veckans tema. Ofta önskar deltagarna psalmer som har betytt mycket för dem.

Den som vill kan be om ett personligt besök av präst eller diakon. Även om tro och tvivel kan vara de vanligaste samtalsämnena, så går det givetvis bra att prata om vad som helst vid de träffarna. Det kan handla om både vardagliga och existentiella frågor.