Tre personer sitter vid ett bord
Lyssna

Ilan De Basso: ”Trygghet och säkerhet blir den överskuggande frågan i EU-valet”

Demokrati, rättsstatsfrågor kring fri och rättigheter och EU:s roll och ansvar för det internationella utvecklingsarbetet. Det ser EU-parlamentarikern Ilan De Basso, S, som de stora frågorna i årets val till Europaparlamentet, beskrev han vid ett besök hos ledningsgruppen för Svenska kyrkan Jönköping.

Det pågår ett intensivt valarbete för Ilan De Basso från Huskvarna och alla andra 704 ledamöter i Europaparlamentet, varav 21 svenskar, inför valet den 6-9 juni. Ett av alla besök i valrörelsen gjorde han hos Jönköpings församlings ledningsgrupp den 30 maj, för att ge sin syn på utvecklingen i Europa och EU:s 27 medlemsländer.

–         Det är viktigt för oss som kyrka att ha en dialog med ledande företrädare inom politik, kultur, media och religiösa organisationer för att få en aktuell omvärldsanalys. Vi bjöd in Ilan De Basso för att få ett europeiskt perspektiv och han gav oss en bild av hur vi som kyrka är viktig i en värld där mycket går åt fel håll, säger Ann Aldén, kyrkoherde i Jönköpings församling.

”Trygghet och säkerhet en huvudfråga”

Oron i världen var också en viktig punkt för Ilan De Basso:

–         Jag tror att en av huvudfrågorna för EU nu blir trygghet och säkerhet, med tanke på oron i omvärlden och hur kriget i Ukraina utvecklar sig. Frågan är hur de olika partierna i Europaparlamentet ser på vår sammanhållning och motståndskraft mot Putin. Det är stor skillnad på oss progressiva partier och högerpartierna, tycker Ilan De Basso, som själv ingår i gruppen Progressiva förbundet av Socialdemokrater i Europaparlamentet.

Ny dimension för miljö- och klimatfrågan

Som ett exempel pekar han på hur miljö- och klimatfrågan har fått ytterligare en dimension.

–         Vi har omfattande sanktioner mot Ryssland idag. Men fortsätter vi att vara fossilberoende så spelar det rätt i händerna på Putin. Så den gröna omställningen är i grunden en strategiskt viktig fråga om oberoende och självständighet, att inte vara ekonomiskt beroende av länder som Ryssland.

Valdeltagandet i EU-valet 2019 var 55 procent i Sverige, en svag ökning från 2014, och högre generellt än övriga EU-länderna. Samtidigt finns ibland uppfattningen att det enskilda valdeltagandet inte har någon betydelse, att det inte går att påverka. Ilan De Basso håller förstås inte med:

–         Alla de frågor som är viktiga för oss i Sverige, som trygghet och säkerhet, grön omställning, bekämpande av organiserad brottslighet, arbetsvillkor i vår inre marknad, med mera, kräver ett EU där vi samarbetar för att hitta gemensamma lösningar. Så även om man tycker att detta inte är något för mig, men att det är viktiga frågor, så finns det en koppling till EU.

Samarbete mot kriminella nätverk

Ett exempel är den organiserade brottsligheten.

–         70 procent av de kriminella nätverken i Sverige opererar i tre eller fler EU-länder. För att komma tillrätta med narkotikahandel, vapensmuggling och annat måste vi samarbeta i unionen, annars kommer det att knäcka hela den inre marknaden.

Ett annat exempel är arbetsmiljölagstiftning.

–         Vi har en arbetsmiljökriminalitet. Oseriösa företag kan exploatera och utnyttja människor på grund av bristande kontroller, och även dra fördelar ekonomiskt. Det är ett område som kräver samarbete och som vi måste åtgärda. Vi ska inte tolerera att den inre marknaden utnyttjas av oseriösa.

Att intresset för EU-valet hittills varit ganska svalt har fler förklaringar, menar Ilan De Basso.

Större satsning på EU-valet

–         Partierna själva har betraktat EU-valet som ett ”sekundärval”, med inte lika stor betydelse som de allmänna valen. Men i vårt parti har vi omprövat detta inför denna valrörelse. Vi har nu en helt annan och tidig planering och organisation. Hur vi förhåller oss till EU-valet smittar av sig till invånarna.

Det handlar också om att invånarna ska ha förtroende för EU som institution. Här finns det förslag på sanktionsmöjligheter inför nästa mandatperiod.

–         Vi vill som yttersta sanktion kunna utesluta medlemsstater som bryter mot EU:s stadgar och fördrag. EU får inte vara en union där det finns auktoritära länder och semidemokratier. Det är en oerhört principiell fråga, säger Ilan De Basso.

Till sist, hur tycker du att Europa och EU mår idag?

–         Europa kunde må mycket bättre än idag. Därför är detta val så viktigt. Om de högernationalistiska krafterna växer sig starkare och får sätta agendan för EU kommer hela det europeiska samarbetet att dras isär.

MIKAEL BERGSTRÖM