En man läser dikter för en kyrkogårdspublik
Foto: Mikael Bergström

Kyrkogårdsteater på Dunkehalla lockade storpublik

Kyrkogården är en viloplats för de döda. Men också en plats fylld av kulturhistoria och enskilda livsöden. Några av dem fick en stor publik del av när sommarens andra kyrkogårdsvandring genomfördes onsdag kväll 14 augusti på Dunkehalla kyrkogård.

Plötsligt dök de upp: Sjökapten Janne Lindberg med erfarenhet av kunglig passagerare, naturdiktaren John Wallin, den lokala profilen Moster Persson som drev servering samt hockeymålvakten Stefan Liv. Vid kompositören Olle Widestrands grav blev det sång och musik. Fyra konstnärer från Jönköping hyllades också, Göta Fogler, Barbro Bråne, Mary Moeschlin och Rut Brangmo.

Skådespelare gestaltar

Kyrkogårdsvandringar är en tradition för Svenska kyrkan Jönköping. Årets två vandringar är dessutom utökade med små teaterföreställningar. Skådespelare från Vulkanteatern dyker upp under vandringens gång och gestaltar utvalda personer och beskriver deras livsgärning.

–         Fantastisk kväll med intressant innehåll, och så bjuder de ju till och med på fika, sa Lars Wennelid, en av besökarna på Dunkehalla kyrkogård.

Evialla inledde med konsert

Båda kvällarna inleddes med musik av gruppen Evialla. Sedan tog rundvandringen vid under ledning av Lennart Angselius, tidigare kyrkogårdschef och rutinerad guide i Jönköpingsmiljön, samt Benny Andersson, kyrkogårdstekniker på Svenska kyrkan Jönköping. Besökarna fick förflytta sig runt på kyrkogården till olika gravar, hela tiden tillsammans med teknik som gav ett bra ljud.

Det blev många berättelser, anekdoter och historik om både personer, byggnader och Jönköping, men också information om allt det arbete som sker på Jönköpings församlings kyrkogårdar. Kyrkogårdsförvaltningens personal fanns förstås på plats och serverade bland annat fika i halvtid.

Återkommer nästa år

Benny Andersson, kyrkogårdstekniker och arrangör summerade kvällarna:

–         Det har varit två fantastiska kvällar som fungerat så bra. Vi vill sprida kunskap om hur vi arbetar och samtidigt skapa ytterligare intresse för kyrkogårdarnas kulturhistoria. Vi har också fått en del tips om fler personer som vi kan lyfta fram som teater. Jag räknar med att vi återkommer med kyrkogårdsteater även nästa sommar, då på två andra kyrkogårdar.

Reportage: Mikael Bergström