Foto: PeaX Svensson

Kyrkogårdsvandringar 2024 - Historiska Jönköpingsbor presenteras i kyrkogårdsteater

Den 7 och 14 augusti är det åter dags för de populära kyrkogårdsvandringar, i år utökat med teater. Förutom fika och guidning på kyrkogårdarna gestaltas ett antal Jönköpingsbor och deras livsgärning av skådespelare.

– Vi vill förnya oss. Vid vandringarna är det vi som berättar om olika livsöden. Nu
bygger vi ut det med skådespelare som gestaltar och levandegör de här personerna, berättar om sig själva och pratar med varandra. Vi vill sprida kunskap om hur vi arbetar och samtidigt skapa ytterligare intresse för kyrkogårdarnas kulturhistoria, säger kyrkogårdstekniker Benny Andersson, en av två guider tillsammans med tidigare kyrkogårdschef Lennart Angselius.

Information

Jönköpings församlings kyrkogårdsförvaltning genomför vandringarna tillsammans med teatergruppen Vulkanteatern. Teaterns skrivargrupp arbetar som bäst med att ta fram manus till sina skådespelare som ska gestalta de utvalda Jönköpingsborna.

Sommaren 2024 genomförs två vandringar med teater

• 7 augusti klockan 18.00, Slottskyrkogården
  • 14 augusti klockan 18.00, Dunkehalla kyrkogård

Guidad vandring med fika

- Vid båda tillfällena samlas vi vid kapellet och inleder med musik av gruppen Evialla från Vulkanteatern innan vandringen börjar vid 18.30. Då går vi en guidetur och vid ett antal punkter träffar vi skådespelarna. Vi tar en paus på vandringen och bjuder på fika. Om inte vädret är med oss har vi också reservdatum förberedda, förklarar Benny Andersson.