En kyrksal fylld med människor i vita särkar
Lyssna

Österängskyrkan – en allkristen samlingspunkt

–Vad kan vi tacka för idag, frågar prästen och platsansvarige Kjell Danfors barnkören under familjegudstjänsten i Österängskyrkan på Tacksägelsedagen. Förslagen droppar in snabbt: –För familjen, för en clementin, för elen, svarade några av barnen från Sanna förskola.

Österängskyrkan var fullsatt denna Tacksägelsedag, med många ”ordinarie” gudstjänstbesökare, men också med många barn, vårdnadshavare och medarbetare från Sanna Förskola.

–         Sanna förskola brukar delta i familjegudstjänst här i kyrkan en gång per termin, förklarar Anna Knutsson, rektor för Jönköpings församlings tre förskolor, medan barn, några föräldrar och personal formerar sig på koret.

Dessutom besöker förskolebarnen kyrkan en gång i månaden för att lära sig mer om Bibeln och sjunga tillsammans med Kjell Danfors och församlingsassistent Sofie Strålin. Till denna gång hade de också övat in ett litet drama, händer, som de spelade upp.

Till det yttre är Österängskyrkan en modern vitkalkad kyrka, invigd 1961, mitt i ett mångkulturellt bostadsområde. På senare år har kyrkan fått en tydlig hållbarhetsprofil, där gräsmattan förvandlats till slåtteräng, där bin huserar i kupor och en grupp hönor stortrivs, ägda av Vätterhem och skötta av församlingen.

Till det inre är kyrkan ett rum som används av sex olika församlingar och kyrkotraditioner, inklusive Svenska kyrkan, några regelbundet och några vid särskilda högtider och förrättningar.

–         Detta känns väldigt kul och vårt samarbete fungerar smidigt, säger Kjell Danfors.

Undan för undan har olika församlingar hört av sig om möjligheten att hyra in sig i kyrkan, vilket gör att kyrkorummet används flitigt.

–         För en del år sedan bytte vi vår gudstjänsttid på söndagar från 11 till 16, för att skapa utrymme för en gemenskapsmåltid efter gudstjänsten. En del klagade på tiden i början, men det fungerar fint överlag och det har öppnat för andra församlingar. Samtidigt har de också fått anpassa sig till det vi kan erbjuda. 

Österängskyrkan finns i ett expanderade område. Samtidigt är inte barn- och ungdomsverksamheten så omfattande just nu. I stället finns det inom Svenska kyrkan en rad aktiviteter utöver gudstjänst som café, gemenskapsträffar, stickcafé, tacokvällar och förstås musik med körer.

–         Vi har satsat på den diakonala verksamheten utifrån de behov som finns. Vi har många ensamstående i området och en del psykisk ohälsa.  Samtidigt är det fullt möjligt att det finns grund för barn- och ungdomsverksamhet i framtiden. Vi finns med i Österängens områdesgrupp tillsammans med bland andra Birkagården och konsthallen, och jag tror att alla ser oss som en aktör och känner sig trygga med oss.

Några gemensamma gudstjänster mellan de olika församlingarna sker inte.

–         Vi är så ojämna antalsmässigt. Men kanske skulle vi kunna få till någon gemensam bönekväll framöver, säger Kjell Danfors som en tanke.

Utan att kunna de andra församlingarnas liturgi i detalj, tror han att det finns många gemensamma delar i de olika gudstjänsterna.

–         Visst skiljer det en del teologiskt mellan till exempel assyrier och syrianer, men jag tror nog ändå att grunderna är ganska lika i trosbekännelsen och de texter som vi läser. De möten som ändå sker mellan oss församlingar betyder mycket. De känner att vi öppnar upp för dem, vilket också är en form av integration.

Varannan lördagsmorgon är det Eritreansk-ortodoxa Qdus Giorgis Eritreanska Ortodoxa Tewahdo Kyrkan i Jönköping, som låser upp dörrarna sedan något år tillbaka:

–         Vi samlas från halv sju på morgonen och gudstjänsten börjar vid åtta eller nio när alla har kommit. Vi är nästan 200 medlemmar som kommer från bland annat Jönköping, Vetlanda, Aneby, Eksjö, Nässjö och Värnamo, och den här kyrkan fungerar bra för oss, säger Filmon Elfu i församlingen.

När Amos hälsar på vid 11-tiden har gudstjänsten pågått några timmar. Kyrksalen är fylld av barn och vuxna som lyssnar på församlingens präster som läser texter på tigrinska. Stämningen är speciell, med vuxna i djup koncentration medan små barn springer runt och leker, alla klädda i vita särkar. En del medlemmar har bott i Sverige i 30-40 år, med barn födda i Sverige, andra har bott här betydligt kortare tid.

–         Vi ska lära barnen om Bibeln och alla berättelser i den och hur man uppträder i kyrkan. Det finns en längtan efter att komma hit och höra berättelserna om hur människor kommer till Gud, säger Filmon Elfu.

Reportage: Mikael Bergström

Mer om Österängskyrkan:

 

Mer fakta/Österängskyrkan:

2024 finns sex olika församlingar i Österängskyrkan i varierande frekvens:

·       Syrisk-ortodoxa kyrkan S:t Abrahams församling Jönköping

·       Assyriska kyrkans Ancient church of the east

·       Mar-Ade Kaldeiska församling 

·       Eritreansk-ortodoxa Qdus Giorgis Eritreanska Ortodoxa Tewahdo Kyrkan i Jönköping

·       Armeniska apostoliska kyrkan

·       Svenska kyrkan Jönköping

 

Ur verksamhetsplanen för Österängskyrkan:

Österängskyrkans diakonala profil avspeglar sig i en öppen kyrka dit människor söker sig för gemenskap och andlig fördjupning. Samverkan med Sanna förskola erbjuder en kontaktyta med barnen och Österängskyrkan blir indirekt ett andligt hem och växtplats för barn med rötter i andra kyrkotraditioner som hyr kyrkan för gudstjänst

Ett bönens hus för alla folk

Även Råslätts kyrka är en allkristen kyrka med mottot :Ett bönens hus för alla folk (Jesaja 56:7, Markus 11:17)

–         Kyrkan var från början tänkt att vara en ekumenisk plats där flera kristna församlingar ska kunna verka under samma tak, och så har det också varit sedan tidigt 80-tal, säger Zack Lindahl, präst i Råslätts kyrka.

För närvarande har Svenska kyrkan på Råslätt tre stora hyresgäster:

Sankt Dimets syrisk-ortodoxa församling.

Råslätts församlingsgemenskap, dubbelansluten till Allianskyrkan/EFK.

Sankt Andreas grekisk-ortodoxa församling.

–         Dessutom finns en bönegrupp inom Pingstkyrkan och tillfälliga uthyrningar till andra kristna församlingar. Den ekumeniska samvaron oss emellan präglar livet i kyrkan och för medlemmarna är samfundsgränserna inte alltid särskilt tydliga. Under vardagarna fylls kyrkan av våra verksamheter dag- och kvällstid och på en vanlig söndag firas tre gudstjänst från 7.30 på morgonen, där de sista lämnar huset vid 19-tiden, säger Zack Lindahl.