Två män fotograferade ovanifrån sitter i en soffa med varsin tidning.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Vad har hänt i Jönköpings församling?

Har du missat något spännande evenemang? Oroa dig inte - Här har vi samlat reportage från det mesta som hänt inom Jönköpings församling.

Fyra ungdomar står i en träkonstruktion

Modeller av rum skapades i Kristine kyrkpark

Under den pågående Arkitekturveckan i Jönköping har studenter vid Jönköpings Tekniska Högskola, fått Kristine kyrkas park som yta för en workshop. Under torsdagen började fyra grupper skapa sina idéer om rumsbildningar.

En familj sitter i ett lekredskap på förskola.

Kyrkklockans förskola firade 30 år

Kyrkklockans förskola på Söder i Jönköping ställde till med stor fest tisdag 3 september. Med teater, musik, sång, korv och lek firade barn, personal och vårdnadshavare att förskolan fyllde 30 år, hela tiden med Svenska kyrkan som huvudman.

En kvinna och en man står vid varsin cykel med hjälm på huvudet.

Svenska kyrkan Jönköping arrangerar cykeltour

Ta cykeln till våra kyrkor! Det är uppmaningen från Svenska kyrkan Jönköping lördag den 14 september, klockan 10.00-15.00, då församlingens hållbarhetsarbete uppmärksammas genom en cykeltour.

Ett antal personer slår en äng med lie

Dags att slå Öster-ängen på Österängen

Strax intill Österängskyrkan, i slänten ned mot Skrämmabäcken, är gräsmattan oklippt. Det lyser vitt av rölleka, gult av kärringtand, blått av knölklocka och rött av skogsklöver. En söndag i slutet av augusti var det dags att ta fram liarna och slå det höga ängsgräset.

Två kvinnor och en man promenerar förbi en skylt med Svenska kyrkan

Frukostklubben bjuder in till gemenskap

Varje fredagsmorgon samlas Frukostklubben i Gräshagskyrkan, för gemensam promenad, frukost och läsning av kommande söndags texter, en umgängesform som började i inledningen av 2024.

Fyra kvinnor står tillsammans och håller upp en insamlingsbössa

De arbetar för Act Svenska kyrkan

Deras fokus är att samla in pengar för det stora hjälpbehov som finns i världen. Biståndsorganisation Act Svenska kyrkan är en av mottagarna. För internationella gruppen i Ekhagskyrkan finns det många kreativa lösningar för att få in pengar till människor i nöd.

Porträtt av en kvinna i grön skjorta och prästkrage

Susanne blir ny diakon i Sofiakyrkan: Jag vill finnas bland människorna

Susanne Svanberg blir ny diakon i Jönköpings församling, verksamhetsområde väster, med grundplacering i Sofiakyrkan. Efter 19 år som diakon i Habo pastorat lockade en tjänst i Jönköping.

En man läser dikter för en kyrkogårdspublik

Kyrkogårdsteater på Dunkehalla lockade storpublik

Kyrkogården är en viloplats för de döda. Men också en plats fylld av kulturhistoria och enskilda livsöden. Några av dem fick en stor publik del av när sommarens andra kyrkogårdsvandring genomfördes onsdag kväll 14 augusti på Dunkehalla kyrkogård.

En man står i ett kyrkorum

Nichlas är ny vaktmästare i Kristine kyrka

Efter många års arbete bland annat som lagerarbetare och säljare, har Nichlas Magnusson nu bytt spår i yrkeslivet och är från 1 september ny vaktmästare i Kristine kyrka.

En man i blå skjorta står i ett kyrkorum

Tre röster: ”Det finns en Gud värd att tro på, vår gemensamma kamp är inte förgäves, och det finns en kyrka som bär”

Svenska kyrkan Jönköping har ett tydligt grundbudskap att förmedla till invånarna: Det finns en Gud värd att tro på, vår gemensamma kamp är inte förgäves och det finns en kyrka som bär. Ludwig, 14 år, Liliana 38 och Lars 60 reflekterar över sin tro och relation till Svenska kyrkan.

En man och en kvinna sitter ute i en trädgård

Emil och Julia satsar på musik i Jönköping

I mitten av juli gick flyttlasset för Emil Andersson och Julia Sigblad från Örebro till Norrahammar. För Emil väntar en tjänst som kyrkomusiker i Råslätts kyrka, för Julia ledarskapet för Alla-kan-kören i Jönköpings församling.

En man står och pratar inför publik.

Kyrkogårdsteater med kulturhistoria och gestaltade livsöden

Kyrkogården är en viloplats för de döda. Men också en plats fylld av kulturhistoria och enskilda livsöden. Några av dem fick en publik på omkring 300 personer ta del av onsdag kväll 7 augusti, vid en kyrkogårdsvandring med teater på Slottskyrkogården i centrala Jönköping.

Port

Kyrkomusiker Valentina Viktorovitch: Jag vill ha kreativ och andlig påfyllning

Sedan juli 2024 är Valentina Viktorovitch ny kyrkomusiker i verksamhetsområde Söder, med Gräshagskyrkan som bas. En kyrka som hon känner stark koppling till. Nu ser hon fram emot samarbete med övriga kyrkomusiker i Jönköpings församling.

två personer står framför en präst för att vigas

Anna-Karin och Tony gifte sig på Vätterstranden

Lördag 27 juli var det dags. Med ett 30-tal gäster och i strålande solsken sa Anna-Karin Arvidsson och Tony Melert ja till varandra inför Anna-Karin Hultman, präst i Svenska kyrkan Jönköping. Platsen var Vätterstranden i centrala Jönköping. – Jag har alltid velat gifta mig vid vatten, jag blir lugn av vatten, det lugnar själen, säger Anna-Karin Arvidsson.