Foto: Kicki Alm

Slottskyrkogården

Slottskyrkogården är en oas mitt i stan. Med sin närhet till Västra torget och dess torghandel på lördagarna, är Slottskyrkogården en naturlig plats för stillhet och kontemplation.

Slottskyrkogården är centralt belägen vid Västra torget. Kyrkogården härstammar från 1200-talet och genomgått flera förändringar sedan den anlades. Under 1800-talet skedde omfattande utvidgningar och kyrkogården växte. Den har vid två tillfällen i historien övergetts under kortare perioder och inte använts som begravningsplats.

Namnet Slottskyrkogården kommer från att Slottskyrkans församling tog över den under 1640-talet, men kyrkogården har haft många namn och bland annat kallats för Västra kyrkogården. Kapellet uppfördes 1694 efter ritning av Erik Dahlberg.

Vatten i serviceställ påkopplat för sommaren

Från den 19 april är möjligheten för besökare att hämta vatten på Slottskyrkogården igång igen efter vintern.

fakta om slottskyrkogården

Totalyta: 28 000 m2
Gravplatser:
ca 2 719 stycken, varav ca 1 394 stycken är upplåtna
Med gravrätt: Urn- och kistgravplatser
Begränsade gravrätter:
Ja, med plats för urnor
Utan gravrätt:
Minneslund

Besök & tillgänglighet slottskyrkogården

Adress: Skolgränd, 553 16 Jönköping
Framkomlighet på kyrkogården: Plan terräng, grus- och asfaltsgångar. Vintertid underhålls vissa gångarna med snöröjning och sandning.
Parkering: Parkering sker på anvisad plats vid Sofiagråden som ligger i anslutning till kyrkogården. Andra parkeringsmöjligheter finns i närheten. Exempelvis Västra torget. Det är möjligt att köra fram till kapellet vid behov.
Tillgång till toalett:
Tillgänglighetsanpassad toalett i röd ekonomibyggnad jämte kapellet. Öppen under arbetstid, vardagar 07.00 – 16.00.

Hitta hit

Med bil: