Foto: Peder Gowenius

Utställning i Kristine Kyrka

Varmt välkomna att besöka utställningen "12 kvinnor" i Kristine Kyrka från 16 juni-18 augusti av Peder Gowenius. Utställningen föreställer kvinnor som konstnären konstnären Peder har mött under sin livstid, i syfte av att hedra och bevara minnet av deras liv.

- Det var arbetande kvinnor som slet hårt för att få bröd och mat på bordet, för att deras barn skulle överleva, få gå i skola och få det bättre än vad de själva haft, säger Peder.

Peder anser att det finns många bortglömda kvinnor som aldrig fått det erkännande de förtjänar.

- De har på ett avgörande sätt lagt grunden till våra samhällsbyggen, säger Peder.

Peder och hans familj levde och arbetade i Afrika i cirka 20 år. Peder förstod då att styrkan och framtiden fanns hos kvinnorna.

- Mina porträtt är mitt tack till er kvinnor, ett försök att påminna oss om er betydelse - I södra Afrika, i Sverige, ja överallt, säger Peder