Domkapitlet

I varje stift finns ett domkapitel. Domkapitlets uppgift är att utöva tillsyn över präster, diakoner, församlingar och pastorat.

Sammanträdesdagar för domkapitlet 2024

• 19 januari – prästexamen
  • 15 februari
  • 18 april
  • 16 maj
  • 14 juni – präst- och diakonexamen
  • 19 juni, vid behov
  • 5 september
  • 10 oktober
  • 14 november
  • 12 december

De sitter i domkapitlet

Domkapitlet består av sju ledamöter där biskopen och domprosten är självskrivna som ordförande respektive vice ordförande. En präst eller diakon väljs av präster och diakoner i stiftet. Övriga fyra ledamöter, varav en dommarledamot, väljs av stiftsfullmäktige.

För samtliga ledamöter finns ersättare. För biskopen och domprosten utses en gemensam ersättare som ska vara präst.​

Ledamöter

• Sören Dalevi, biskop och ordförande
  • Dan Fredriksson, domprost och vice ordförande
  • Charlotte Mackenrott
  • Margareta von Wachenfeldt (S)
  • Annika Forsberg (C)
  • Johnny Blomquist (POSK)
  • Paul Rebane, domarledamot

Ersättare

• Per-eric Nyman
  • Karin Lövestam Öberg
  • Sune Frisk (S)
  • Karin Nodin (C)
  • Robin Olsson (BA)
  • Susanne Widlund, domarledamotens ersättare

Domkapitlets uppdrag

I domkapitlets uppgifter ingår bland annat att granska hur präster och diakoner utövar sina uppdrag och efterlever sina vigningslöften samt att pröva behörigheten att utöva kyrkans vigningstjänst. Vidare ingår i domkapitlets uppgifter att avge yttrande över sökande till präst- eller diakontjänst, pröva överklagade beslut, utfärda församlingsinstruktioner och ta beslut om stiftskollekter.