Foto: Gustaf Hellsing

Organisation och verksamhet

Karlstads stift är en regional del av Svenska kyrkan som omfattar Dalsland och Värmland. Stiftets uppdrag är att främja och ha tillsyn över församlingar och pastorat i området samt att förvalta prästlönetillgångarna.

I Karlstads stift finns 30 församlingar och pastorat med egna kyrkoråd och kyrkoherdar, utspridda över Värmland och Dalsland. Karlstads stift drivs av en biskop, en förtroendemannaorganisation samt en stiftsorganisation.

Biskopen är den högsta ledaren i stiftet och företräder Svenska kyrkan i Värmland och Dalsland. Du kan läsa mer om biskopen och hans uppdrag på sidan Biskopen.

Förtroendemannaorganisationen består av stiftsfullmäktige, stiftsstyrelse och egendomsnämnd. Du kan läsa mer om de olika organen på sidan Förtroendevald organisation.

Stiftsorganisationen består av en stab och tre enheter: församlingsutveckling, egendomsförvaltning, och gemensam administration. Arbetet leds av stiftsdirektor tillsammans med enhetschefer och arbetsledare. Stiftsorganisationen verkställer stiftets dagliga arbete.

Om Karlstads stift

Karlstads stift är indelat i sex kontrakt; Dalslands, Västra, Östra, Norra och Södra Värmlands kontrakt samt Domprosteriets kontrakt.

Karta över Svenska kyrkan Karlstads stift (pdf)

Enligt kyrkoordningen ska ett stift främja och ha tillsyn över församlingarnas uppgift att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Stiftet ska främja en god förvaltning i församlingar och pastorat och ha tillsyn över den och över hur Svenska kyrkans uppdrag som huvudman för begravningsverksamheten fullgörs. Stiftet har också vissa förvaltande uppgifter, som till exempel förvaltning av prästlönetillgångarna.

Förtroendevald organisation

Här hittar du information om stiftets förtroendevalda organisation samt protokoll från stiftsfullmäktige.

Biskopen i Karlstads stift

Biskopen är den högsta ledaren i Karlstads stift och har ett särskilt ansvar för präster och diakoner i Värmland och Dalsland. Biskopen leder också arbetet i stiftsstyrelsen och domkapitlet.

Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.

Verksamhet och uppföljning

Karlstads stift vill att alla människor ska få leva i tro, hopp och kärlek. Stiftets uppdrag är att främja församlingar och pastorat och finns därför för deras skull. Det ska speglas i stiftets verksamhet. Här hittar du stiftets och prästlönetillgångarnas verksamhetsplan och årsredovisning.

Om Prästlönetillgångarna

Svenska kyrkan förvaltar skog och fastigheter men varför ser det ut så? Det här är historiken bakom prästlönetillgångarna och hur ledning och styrning ser ut i dagens förvaltning.

Fastigheter och kulturarv

Kyrkor, kapell och kyrkogårdar är en stor del av det svenska kulturarvet. I Värmland och Dalsland finns många kulturhistoriska byggnader och platser som Svenska kyrkan har vårdat i hundratals år och fortsätter vårda än i dag.

Tro och liv

Svenska kyrkan finns med dig genom hela livet. Genom glädje, sorg och allt där emellan. Här hittar du information om hur du kan fördjupa din tro, få stöd när det är svårt eller bara delta.