Flera armar uppsträckta mot taket.
Foto: Øyvind Lund /Ikon

Fördjupa dina kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Under våren sätter Karlstads stift fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Det handlar främst om hur kyrkliga medarbetare kan bemöta barn och unga som lever med den typen av funktionsnedsättningar. I april och maj bjuds du som är förtroendevald eller ideellt engagerad in till tre webbinarium på olika teman relaterade till just NPF.

De tre webbinarierna är öppna för medarbetare, förtroendevalda och ideella i Svenska kyrkan. Live-tillfällena är öppna för medarbetare från hela Svenska kyrkan. De inspelningar som görs är bara för dig som är verksam inom Karlstads stift. Den här gången är barn och unga och deras familjer det huvudsakliga fokuset, men det du får lära dig är också till hjälp och i möten med vuxna.

·         26 april: Kyrkan möter NPF-familjer: Malmö pastorat berättar om satsning

·         8 maj: NPF -kartan; en kunskapsbas. Digital föreläsning

·         29 maj: Inkludering och tillgänglighet i praktiken, med fokus på NPF

Läs mer och anmäl dig till respektive webbinarium längre ner på den här sidan.

Förståelse och verktyg krävs

Tillgänglighet och inkludering är en viljeriktning och en målbild för Svenska kyrkan. Med en djupare förståelse för människors förutsättningar kan vi bättre anpassa våra kyrkor och vår verksamhet så att den funkar för fler. Att ha god kunskap och många redskap och metoder för att få till tillgängligheten och inkluderingen i en levd praktik gör helt enkelt stor skillnad i hur vi nära vi kan komma vår målbild.

Arbete med att kunskapshöja och rusta medarbetare inom Svenska kyrkan i att skapa tillgänglighet och inkludering pågår hela tiden. För Kyrkokansliet i Uppsala är detta ett fokusområde, och initiativ tas också i olika lokala sammanhang. De här tre digitala tillfällena är ett bidrag in i en större helhet.

Kyrkan möter NPF-familjer: Malmö pastorat berättar om satsning

I Malmö pastorat arbetar två pedagoger särskilt med att rusta församlingarna i deras möte med NPF-familjer. Här får vi chans att ta del av deras arbete; om tankarna bakom satsningen och inte minst om de idéer och metoder för inkludering de satsar på att förmedla. Ett värdefullt tillfälle till inspiration och handlingskraft i sina egna sammanhang!

Medverkande: Sara Karlsson Löfgren och Helena Berggren, församlingspedagoger.

Tid och datum: fredag 26 april 2024, kl. 09:00 – 11:00

Anmälan: senast 24 april via länken nedan.

Till anmälan

NPF -kartan; en kunskapsbas. Digital föreläsning

Här ges tillfälle till en grundläggande kunskapshöjning och översikt över NPF-kartan i en föreläsning om Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, såsom autism, ADHD, ADD och Tourettes syndrom. Vad kännetecknar de olika diagnoserna, och vilka uttryck tar de sig? En bra kunskapsbas att stå på för alla som på ett eller annat sätt är i möte med barn och unga.

Medverkande: Andreas Svensson, NPF-konsulent och specialpedagog på Ågrenska i Göteborg.

Målgrupp: Alla i församlingen som är i möte med barn och unga men också övriga intresserade.

Se föreläsning i efterhand: Föreläsningen spelas in och kommer kunna delas i efterhand under en begränsad period. Se egen anmälan till det! Observera att denna möjlighet endast gäller dig som arbetar inom Karlstads stift.

Tid och datum: onsdag 8 maj 2024, kl. 08:30 – 10:00

Anmälan: Senast 6 maj via länken nedan.

Anmälan till att delta i realtid

Anmälan till att få del av föreläsningen i efterhand

Inkludering och tillgänglighet i praktiken, med fokus på NPF

Att alla ska ha en chans att vara med i kyrkans verksamhet på sina villkor vill vi ju! Men, hur få till det i praktiken? Här får vi chans till en fördjupning kring just det, med en föreläsning om metoder och vägar att gå för att skapa inkludering för alla men specifikt för barn och unga som finns på NPF-spektrumet. Föreläsningen avslutas med genomgång av några fall från den verklighet som är vår i församlingsverksamheten.

Kostnadsfritt.

Se föreläsning i efterhand: föreläsningen spelas in och kommer kunna delas i efterhand under en begränsad period. Se egen anmälan till det! Observera att denna möjlighet endast gäller dig som arbetar inom Karlstads stift.

Datum och tid: onsdag 29 maj 2024, kl. 08:30 – 10:30

Anmälan: senast 27 maj via länken nedan.

Till anmälan för att delta i realtid

Till anmälan att få del av föreläsningen i efterhand

Utbildningar och arrangemang

Här hittar du utbildningar och andra arrangemang för dig som är förtroendevald, ideellt engagerad eller allmänt intresserad av Svenska kyrkan i Karlstads stift.