Foto: Ami Allvar Nordström

Fortbildning för kyrkopedagoger

Vartannat år ger föreningen Kyrkopedagogik i Sverige en fortbildning för dig som är utbildad kyrkopedagog. Fortbildningen är på olika platser varje gång eftersom Sverige är stort, och målsättningen är att du emellanåt ska ha lite närmare. Höstens fortbildning är förlagd till Härnösand.

Välkommen på fortbildning för kyrkopedagoger. Fortbildningen ger dig som är utbildad kyrkopedagog möjlighet att utveckla din kunskap.

Om fortbildningen

Tid och datum

17 – 19 september 2024.

Start med lunch kl. 12 dag 1, och avslut efter lunch kl. 13 dag 3.

Plats

Församlingsgården och domkyrkan, Härnösand.

I dokumentet nedan kan du läsa hela programen.

Program för fortbildning i kyrkopedagogik 2024 (pdf)

Kostnad

2450 kronor inklusive kurskostnad, material, måltider och fika. Hör med ditt stift om du kan få bidrag till hela eller delar av kostnaden.

Resa och boende

Du bokar och betalar resa och logi själv.

Det finns flera olika boendealternativ i Härnösand. Ett begränsat antal reserverade rum för kursens räkning finns på två ställen:

• First Hotel Stadt Hotel: Maila till harnosand@firsthotels.se eller ring 0611-554440. Bokningskod ”Kyrkopedagogerna 24”
  • Vårsta diakonigård: Vandrarhemsboende. Maila till info@varsta.se eller ring 0611-127 11. Bokningskod ”Kyrkopedagogerna 2024”. Ange om du vill boka ett enkelrum eller om du kan tänka dig del i dubbel eller flerbäddsrum. Frukost ingår.

Rummen släpps för allmän bokning den 17 augusti.

Arrangör

Föreningen för Kyrkopedagogik i Sverige, Härnösands stift och Karlstads stift.

Du behöver vara medlem i Föreningen för Kyrkopedagogik i Sverige för att delta i fortbildningen. Läs mer här på föreningens webbplats.

Om medlemskap på föreningen Kyrkopedagogik i Sveriges webbplats

Föreläsare

Här nedan presenteras föreläsarna som du får lyssna till under fortbildningen.

Jesper Svartvik

Präst, forskare, författare och stiftsteolog i Karlstads stift. Han har tidigare undervisat i Lund, Jerusalem och Boston. Hans nästa bok heter ”Vägen som är mödan värd” och utkommer i september 2024.

Elin Lockneus

Stiftsadjunkt för gudstjänstutveckling och teologi, teologie doktor, Härnösands stift.Nyligen publicerat avhandlingen ”Kyrkbänksteologi – en studie av gudstjänstfirares liturgiska praktikers teologi”.

Sandra Albertus

Kyrkopedagog i Karlstads pastorat, kompositör och musiker. Författare till ”Det pedagogiska kyrkorummet”.

Daniel Olsson

Byggnadsantikvarie vid Länsmuseet Gävleborg, och medförfattare till boken ”Fiskarkapell i Medelpad och Ångermanland” samt ”Fiskarkapell i Gästrikland och Hälsingland”.

Petra Jedborn

Fritidsledare, Svenska kyrkan i Härnösand. Arbetar med barn-unga, kyrka-skola, bibeläventyret med mera.

Christina Nilsson

Kyrkopedagog och församlingspedagog, Svenska kyrkan i Härnösand.

Maria Holmquist

Stiftspedagog, Härnösands stift

Anmälan

”Early-bird”: Du som anmäler dig senast den 16 juni får 10% rabatt. Sista anmälningsdag är söndag 25 augusti 2024.

Anmäl dig till fortbildning för kyrkopedagoger

Avbokningspolicy

Anmälan är bindande från 25 augusti på grund av inköp och ingångna avtal. Full kursavgift debiteras vid avbokning efter detta datum. Vid sjukdom debiteras 50% av kursavgiften under förutsättning att sjukintyg kan uppvisas.

Hör av dig till någon i arbetsgruppen vid frågor.

• Ami Allvar Nordström, stiftspedagog Karlstads stift, 0706-329 429
  • Maria Holmquist, stiftspedagog Härnösands stift, 0730-256 668
  • Christina Nilsson, församlingspedagog Härnösands domkyrkoförsamling, 0703-980 290

Relaterat innehåll

Utbildningar och arrangemang

Här hittar du utbildningar och andra arrangemang för dig som är förtroendevald, ideellt engagerad eller allmänt intresserad av Svenska kyrkan i Karlstads stift.