Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro. Här kan du läsa utvalda artiklar från 2017-2023 digitalt.

Artiklar från Kyrknytt

Arvikapräst fyllde landets kyrkogårdar

Publicerad:

Ungefär hälften av Sveriges befolkning besöker en kyrkogård under allhelgonahelgen. Tillsammans med miljontals andra svenskar tänder vi ljus och minns de som gått före oss. Men hur gick det egentligen till när allhelgona blev en viktig folklig tradition i Sverige?

”Det händer att det är bara jag, vaktmästaren, begravningsentreprenören och musikern”

Publicerad:

Ingen familj och inga nära vänner. Den döda ska ändå ha en värdig begravningsceremoni, det är boutredaren och prästen överens om.

Från fotbollsproffs till psykolog

Publicerad:

Richard Magyar bytte elitfotbollens pengar och kändisskap mot en anonym kursbänk. Nu läser han till psykolog och vill hjälpa andra människor att hitta sin plats i livet.

Födelseåret styr dina värderingar

Publicerad:

När Marga Sandström var på väg att bli vuxen på sjuttiotalet engagerade hon sig mot kärnkraft och apartheid. Som pensionär är hon fortfarande aktivist, nu mest för ensamkommande från Afghanistan.

Tid för ordtvätt – barmhärtighet

Publicerad:

Godhet, vad är det? Och vad innebär det att älska sin nästa som sig själv? Biskop Sören Dalevi fortsätter sin guidade tur genom den kristna språkdjungeln med att först reda ut begreppet barmhärtighet.

Tankar från kyrkogården

Publicerad:

Jag visste inte hur ofta jag hade för vana att tänka på min mamma. Det är efter att hon dog som det har gått upp för mig. Ungefär tio gånger om dagen tänker jag på henne, ibland mer.

Svordomar behövs! Eller...?

Publicerad:

I Sverige säger vi jävlar och helvete när vi svär. Det har ansetts bättre än att missbruka Guds namn och bryta mot andra budordet.

Hållbarhet i fokus vid bruk av kyrkans gröna guld

Publicerad:

Som stor skogsägare vill Svenska kyrkan bruka skogen långsiktigt och hållbart. Samtidigt behöver kyrkans skog ge bra avkastning för att det ska finnas pengar till alla verksamheter.

Enneagrammet – själens nio facetter

Publicerad:

När Zandra Erikshed använde Enneagrammet, ett test och verktyg för självutveckling, förändrades hennes liv. Det gav ett språk för att avslöja den falska identitet jag skapat, den som hindrar mig att ge och ta emot kärlek.

Tid för ordtvätt

Publicerad:

Ta orden ur funktion, tvätta och mangla dem, ta fram den ursprungliga betydelsen och börja om. Biskop Sören Dalevi guidar i den kristna språkdjungeln.

Om Kyrknytt

Kyrknytt är Karlstads pastorads församlingstidning. Under 2017-2023 skickades tidningen ut till alla hushåll i Värmland och Dalsland. Karlstads pastorat ger fortfarande ut tidningen, men nu skickas den endast ut i Karlstad och på Hammarö.

Kyrknytt på Karlstads pastorats webbplats