Den här sidan är levande och kommer kontinuerligt fyllas på med filmer och nytt material för dig att inspireras av.
Varför kyrkopedagogik?
Dialog och delaktighet är väsentligt för att förmedla kunskap om kyrkan, symboler och konst och därmed den kristna tron. Människor ska, utan krav på förkunskap eller religiositet, kunna lära känna kyrkorummet med alla sinnen. Kyrkopedagogik kan bidra i arbetet med att öppna kyrkan, sänka trösklarna och samtidigt skapa fördjupad kunskap och existentiella erfarenheter om den kristna tron.
Det är ett upplevelsebaserat arbetssätt som involverar deltagarna. Genom kyrkopedagogiken får deltagarna upptäcka kyrkorummet och på ett kreativt sätt lära sig om kristen tro och tradition.
Kyrkorum och kyrkopedagogik
Vägen att lära känna en religion leder förr eller senare till dess kultrum. I kultrummet uttrycker en religion sitt väsen i arkitektur, symboler och konst. Det gäller i alla heliga rum så som synagogor, moskéer, tempel och naturligtvis även i kristna kyrkor.
Vill man förstå någonting om kristendomen, förmedla kunskap om den kristna tron, om det kristna livet och den historiska utvecklingen av kyrkan, teologi och religion, finns det ingen väg förbi ett kyrkobesök.
Kyrkan är teologi, huggen i sten, täljd i trä. Kyrkan är kristen religion målad på tavlor och gestaltad i former. Kyrkan är tro, uttryckt i arkitektur och färg, mått och form. Kyrkorummet och allt som det rymmer har den enda uppgiften att förmedla den kristna tron till människor. På så sätt är ett kyrkorum ett "heligt rum".
Kyrkopedagogik
- öppnar kyrkorna för alla människor oavsett deras religiösa bakgrund
- förmedlar kyrkornas väsen och betydelse med alla sinnen
- skapar relation mellan människan och kyrkorummet
- öppnar vägar till erfarenheter av andlighet
- håller kyrkorummet levande
arbetar med upplevelser och helhetssyn - bygger på en utarbetad teori och består av enkla metoder
skapar kunskap om den kristna religionen