Foto: Jim Elfström

Jaktarrenden

Prästlönetillgångarna i Karlstads stift har jaktmarker som kan användas av privatpersoner, jaktlag och viltvårdsområden. Markerna är utspridda över Värmland och Dalsland och ger möjlighet till variationsrik jakt.

Du som är intresserad kan få ett arrende på jaktmark. Lediga jaktarrenden lottas ut en gång per år, i början av varje kalenderår. Stora delar av prästlönetillgångarnas jaktmarker ligger inom viltvårdsområden. Läs mer om vad det innebär längre ner på den här sidan.

Lediga jaktarrenden

Om en jaktmark blir ledig publiceras på den nedan under slutet av januari. Sedan har du ungefär tre veckor på dig att anmäla intresse. Om det finns flera intressenter till ett arrende kommer lotten att avgöra vem som blir erbjuden jakten.

Om lotten faller på dig så får du ett erbjudande om jakt skickat till den e-postadress du angivit. Du måste svara inom den angivna svarstiden. Om inget svar kommer inom angiven tid går erbjudandet vidare till nästa person. Innan avtal tecknas kan en kreditprövning göras.

De jakträtter som eventuellt inte blir uthyrda i samband med lottningen kommer att ligga kvar nedan. Du kan löpande under året anmäla intresse för att arrendera något av dessa områden. Observera att det kan förekomma en eftersläpning från att en jakträtt blir uppbokad tills att den tas bort.

Lista över ledig jakt

När det finns lediga jaktarrenden publicerad de här nedan. Just nu är det inga jakträtter som finns lediga att hyra inom Prästlönetillgångarna i Karlstads stift.

Intresseanmälan

Ange följande i din intresseanmälan:

• Namn, e-postadress och mobilnummer
  • Vilken eller vilka av de lediga jakträtterna som du är intresserad av: ange kontraktsnumret

Intresseanmälan skickas med e-post till karlstads.stift@svenskakyrkan.se. Skriv ”JAKT” i ämnesfältet.

En bekräftelse på din intresseanmälan skickas till den e-postadress du angett.

Så behandlar Karlstads stift dina personuppgifter

Om viltvårdsområden

För att få jaga inom ett viltvårdsområde krävs jakträttsbevis. Den som har ett jakträttsbevis får jaga inom hela viltvårdsområdet. Priset för ett jakträttsbevis kan variera beroende på bland annat typ av jakt, vilttillgången och hur stor areal som krävs för att lösa ett jakträttsbevis inom det aktuella viltvårdsområdet.

Kartor över viltvårdsområden finns i Länssytyrelsens geodataportal.

Länsyrelsens geodataportal

Relaterat innehåll

Skogsbruk och markförvaltning

Karlstads stift har som mål att sköta skogen så att den biologiska mångfalden bevaras. Fokus ligger på långsiktighet och stiftet har en hög ambitionsnivå inom skogsskötsel och naturvård.

Om Prästlönetillgångarna

Svenska kyrkan förvaltar skog och fastigheter men varför ser det ut så? Det här är historiken bakom prästlönetillgångarna och hur ledning och styrning ser ut i dagens förvaltning.

05. Helgkonfa: Jägarkonfa

Det är en stilla morgon i en skogsglänta. Dimman ligger tät över skogen och solen börjar stiga i horisonten. Stunden andas förväntan och spänning som du delar med de övriga ungdomarna och vuxna i jaktlaget.