En blandad kör övar i en kyrka.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Musik i kyrkan

Kyrkomusiken är en stor del av kyrkans liv och verksamhet. I Värmland och Dalsland finns det både konserter att njuta av och körer för olika åldrar att sjunga i. Karlstads stift arbetar även i nära samarbete med Kyrkosångförbundet för att kunna ordna olika träffar och arrangemang för musikintresserade i området.

Musikverksamhet

Inom Svenska kyrkan är det församlingarna som står för den största delen av musikverksamheten. Det finns en mängd olika gruppaktiviteter, körer och konserter för den som är intresserad. Även stiftet arrangerar en del konserter och några av dem är återkommande år för år.

Earth hour

Varje år uppmärksammas Earth hour, som är i mars, med en konsert. Håll utkik i Svenska kyrkans gemensamma kalender när Earth hour närmar sig.

Sommarmusiksläppet

Sommarens musikevenemang brukar inledas med en färgsprakande konsert under maj månad i Karlstads domkyrka. När det närmar sig hittar du mer detaljer i Svenska kyrkans gemensamma kalender och på sidan Sommarmusik.

En man i en orkester spelar bastuba. En kör syns i bakgrunden.

Gå på konsert

I Svenska kyrkans gemensamma kalender hittar du alla konserter som kyrkan bjuder in till. De allra flesta är kostnadsfria. Varmt välkommen!

Sommarmusik

Svenska kyrkan står för en stor del av samhällets offentliga musikutbud och genomför under ett år cirka 25 000 offentliga musikevenemang; konserter och musikgudstjänster. Här hittar du musikevenemangen som fyller kyrkorna i Värmland och Dalsland under sommaren.

Samarbete med Geijerskolan

Kyrkomusikerutbildning på Geijerskolan

Karlstads stift samarbetar med Geijerskolan, en av de folkhögskolorna utbildar kyrkomusiker. Skolan finns i Ransäter och på deras webbplats kan du läsa om utbildningen.

Orgelspelarkurs på Geijerskolan

Geijerskolan erbjuder en sommarkurs i att spela orgel. Kursen passar både nybörjare och den som spelat ett tag. Du som vill kan även göra prov för orgelspelarbevis, som ger dig behörighet att spela vid en gudstjänst.

Databas med alla orglar i Karlstads stift

Under 2016 och 2017 har en stor orgelinventering genomförts i Karlstads stift. Nu finns information om alla orglarna samlade i en databas, med information och bilder. Du kan också lyssna på hur orglarna låter.

Närbild på någon som spelar orgel.

Bli kyrkomusiker

Är du nyfiken på att bli kyrkomusiker? Här kan du läsa mer och hitta information om hur du utbildar dig.

En pojke spelar på en kyrkorgel.

Organister i framkant

Organister i framkant är ett projekt med målet att fånga upp intresset för yrket som organist och kantor samt lyfta fram orgeln som instrument.

Dansa tro

Ett nätverk för dig som är intresserad av heliga danser, eller cirkeldans, som kroppsburen andakt. Förhoppningen är att bidra till att stötta och uppmuntra gemensam dans ute i våra kyrkor och församlingshem.

En blandad kör övar i en kyrka.

Kyrkosångsförbundet i Karlstads stift

Karlstads stift arbetar i nära samarbete med kyrkosångsförbundet. De ordnar körläger och andra aktiviteter för dig som är intresserad av musik och sång. På deras webbplats kan du läsa om alla evenemang de arrangerar.