Pressrum

Här finns fakta om biskop Sören, Karlstads stift och bilder som är fria för användning.

Har du frågor eller funderingar? Vill du boka in en intervju med någon på stiftskansliet? Tveka inte att höra av dig till Peter Pasalic Östborg, pressekreterare på 073-836 64 45 eller peter.ostborg@svenskakyrkan.se

Pressmeddelanden från Karlstads stift

Svenska kyrkan fyller sommaren med musik – körkonsert i domkyrkan inleder

Publicerad:

Under sommaren är det aldrig långt till ett musikevenemang. Runt om i Värmland och Dalsland arrangerar Svenska kyrkan konserter, musikgudstjänster och andra musikaktiviteter. Den musikaliska bredden är stor, och de allra flesta arrangemangen är helt gratis att ta del av. Sommarmusiken inleds med en stor körkonsert i Domkyrkan i Karlstad den 29 maj.

23 miljoner kronor för kyrkligt kulturarv – fördelas på 80 projekt i Karlstads stift

Publicerad:

Karlstads stift får drygt 23 miljoner kronor för vård och underhåll av det kyrkliga kulturarvet under 2025. Pengarna har nu fördelats till 80 projekt i Värmland och Dalsland. Allt från renovering av skiffertak och fönsterrenoveringar till textilkonservering och underhåll av orglar ska få del av medlen. De största projekten sker i Fryksände, Sunne och Karlskoga.

Prästvigning i Domkyrkan på söndag

Publicerad:

På söndag, den 21 januari klockan 11.00, är det prästvigningsmässa i Karlstads domkyrka. Då vigs Signe Granfrid till präst.

I värmländska Kila är kyrkan en trygg punkt om krisen skulle slå till

Publicerad:

Om en kris skulle inträffa kan de som bor i närheten söka sig till Kila kyrka i Säffle pastorat. Här finns lösningar som till exempel kan ge el även om elnätet runtomkring ligger nere, men även trygghet genom mänskliga möten. En trygg plats för kropp och själ helt enkelt! Nu bjuds Kilaborna in för att få veta mer om projektet Kyrkan som trygghetspunkt.

Hopp och glädje när ”dagdroppar” blir bok och utställning i Domkyrkan

Publicerad:

Under en månad kommer spontana kollage av ord och bilder skapade av prästen Hans Kvarnström att pryda Domkyrkan i Karlstad. Ett antal kollage, eller dagdroppar som Hans kallar dem, är samlade i boken Droppar ur ett liv i rörelse. Fredagen den 25 augusti klockan 17–19 är det vernissage och boksläpp i Domkyrkan, och media är hjärtligt välkomna att närvara.

Äldre pressmeddelanden hittar du som pdf:er längre ner på sidan.

Fakta Karlstads stift

• Karlstads stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift.
  • Geografiskt består Karlstads stift av Värmland och Dalsland.
  • I stiftet finns det 30 enheter (församlingar eller pastorat) i sex kontrakt.
  • Stiftet kom till 1647 då superintendenturen i Mariestad flyttades till Karlstad. 1772 fick superintendenten titeln biskop.
  • På stiftskansliet i Karlstad arbetar cirka 50 personer. Stiftsdirektor är Karin Andersson.

Fakta Sören Dalevi

Sören Dalevi är biskop i Karlstads stift. Han valdes till biskop 2016.

• Född 1969. Uppväxt i Björneborg i östra Värmland.
  • Bor nu i biskopsgården i Karlstad​.
  • Har en bakgrund som forskare och lektor på Karlstads universitet och Geijerskolan. La fram sin doktorsavhandling "Gud som haver barnen kär? Barnsyn, gudsbild och Jesusbild i Barnens bibel och Bibeln i berättelser och bilder".” i ämnet religionsvetenskap på Karlstads universitet 2008​.
  • Var skolkaplan på Geijerskolan under åren 2008–2012.
  • Prästvigdes 1996 och var efter detta pastorsadjunkt i Grums församling. Han var stiftsadjunkt för ungdomsarbete i Karlstads stift 1997–2000 och komminister i Norrstrands församling i Karlstad 2000–2003.
  • Har som biskop prioriterat frågor som rör barn och unga, lärande och undervisning och rekrytering.
  • År 2020 gav han, tillsammans med Marcus-Gunnar Pettersson ut Barnens bästa bibel.

Fakta Barnens Bästa Bibel

Barnens Bästa Bibel är en barnbibel, skriven av biskop Sören Dalevi och med illustrationer av Marcus-Gunnar Pettersson.

• Texterna översatta från originaltexterna på hebreiska och grekiska.​ Det är en bibel där både bilder och texter är gjorda för svenska förhållanden. Det vanliga är översättningar från engelska med illustrationer blir mer generella. Senaste barnbibeln på svenska gavs ut för nästan 30 år sedan.
  • Den innehåller cirka 300 illustrationer och är nästan 300 sidor.
  • Den innehåller 43 berättelser ur bibeln tillsammans med flera av våra mest älskade psalmer och böner. Dessutom finns en beskrivning av kyrkoåret som visar hur bibelberättelserna hänger ihop med årets högtider.
  • Barnens Bästa Bibel ges ut av Speja förlag​.
  • Finns i bokhandeln från 9 november.​​