Skog, fastighet och kulturarv

Svenska kyrkan förvaltar både kyrkans byggnader och så de kallade prästlönetillgångarna. Här kan du läsa om hur Karlstads stift värnar om naturen och om kyrkans kulturarv.

Skog och jord

Svenska kyrkan förvaltar så kallade prästlönetillgångar, det vill säga jord, skog och fondmedel. I Karlstads stift, som sträcker sig över Värmland och Dalsland, finns ungefär 44 000 hektar skogs- och jordbruksmarker. Här hittar du information om var de finns och hur stiftet brukar skogen och jorden.

Kyrkoreservat – våra vackraste smultronställen

Hör du till dem som gärna söker dig ut i naturen för att hämta kraft och få frid? Här hittar du några av Karlstads stifts vackraste smultronställen, kyrkoreservat som du kan besöka. Runt om i Värmland och Dalsland finns också pilgrimsleder, vandringsgrupper och annat.

Skogsbruk och markförvaltning

Karlstads stift har som mål att sköta skogen så att den biologiska mångfalden bevaras. Fokus ligger på långsiktighet och stiftet har en hög ambitionsnivå inom skogsskötsel och naturvård.

Fastigheter och kulturarv

Kyrkor, kapell och kyrkogårdar är en stor del av det svenska kulturarvet. I Värmland och Dalsland finns många kulturhistoriska byggnader och platser som Svenska kyrkan har vårdat i hundratals år och fortsätter vårda än i dag.

En person dammsuger försiktigt, med hjälp av en pensel, en gammal trähylla i en kyrka.

Bidrag och ersättningar

Svenska kyrkan är ansvarig för den största sammanhållna delen av det svenska kulturarvet. En del av kyrkans medel avsätts därför för förvaltning, vård och underhåll av kyrkans fastigheter och kulturarv. Den svenska staten bidrar även med ersättning för kostnader i samband med vård och underhåll av de kyrkliga kulturmiljöerna.

Kulturhistoriska föremål gör det förflutna närvarande

I stiftets kyrkor finns en rad föremål med intressant ursprung och spännande historier. Besök en kyrka och titta mer noggrant på vad som döljer sig bakom kyrkporten. Eller följ med på en resa här på hemsidan bland rövare, äventyrare och gemförvaring. Antikvarierna Carina Libeck och Erika Hedenskog har valt ut några favoriter ur församlingarnas samlingar.