Sommar i kyrkan

Många av kyrkorna i Värmland och Dalsland har sommaröppet med aktiviteter som tornuppstigningar, gratiskonserter, sommarcaféer och mycket annat. Är du mer intresserad av vandringsgrupper eller urgamla tallar i kyrkoreservat? Det har vi också!

Kyrkoreservat – våra vackraste smultronställen

Hör du till dem som gärna söker dig ut i naturen för att hämta kraft och få frid? Här hittar du några av Karlstads stifts vackraste smultronställen, kyrkoreservat som du kan besöka. Runt om i Värmland och Dalsland finns också pilgrimsleder, vandringsgrupper och annat.

Sommarmusik

Svenska kyrkan står för en stor del av samhällets offentliga musikutbud och genomför under ett år cirka 25 000 offentliga musikevenemang; konserter och musikgudstjänster. Här hittar du musikevenemangen som fyller kyrkorna i Värmland och Dalsland under sommaren.

Relaterad information

Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.

Sommarkyrkor

Många kyrkor håller öppet även under sommaren. Du hittar sommaröppna kyrkor via vår webbkarta eller app.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas kyrkans namn och position på en karta.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.