Någon sitter i ett kapell och håller en finsk psalmbok i händerna.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Sverigefinskt församlingsarbete

Välkommen till finskspråkiga gudstjänster och församlingsverksamhet i Karlstads stift! Karlstad stift omfattar Värmland och Dalsland och är en del av Svenska kyrkan.

I Svenska kyrkan talar vi hjärtats språk, finska, varhelst det finns finskspråkiga. Du är välkommen oavsett var du bor.

Finskspråkig församlingsverksamhet

Varje år firar vi gudstjänster och högtider på finska. Vi firar jul, påsk, självständighetsdagen den 6 december, morsdag och andra högtider. Finskspråkig verksamhet bedrivs i följande församlingar:

• Degerfors-Nysund
  • Filipstad
  • Forshaga-Munkfors
  • Grums
  • Hammarö
  • Karlskoga
  • Karlstad
  • Kristinehamn
  • Mellerud
  • Storfors

Kunskapens källa

Information om finskspråkig verksamhet och medarbetare finns i församlingsbladet Kunskapens källa, en del av den nationella tidningen Himmeli. Här finns alla blad att ladda ned som pdf.

Sverigefinska telefonjouren – Papu

Sverigefinska telefonjouren (Papu) är en del av kyrkans själavård. Jouren finns för dig som behöver samtala om din livssituation på finska. Du kan ringa, mejla eller chatta med Papu.

Verksamhet som bedrivs

Präster förrättar förutom finskspråkiga gudstjänster både finskspråkiga och svenskspråkiga dop-, vigsel- och begravningsgudstjänster och sjukkommunioner. Vid behov gör vi sjukhus- och hembesök. Med de anställda är det möjligt att ha själavårdssamtal på finska.

• Jonatan Edlund

Karlstads stift

Suomenkielenen pappi, Hiippakunnan ruotsinsuomalaisen seurakuntatoiminnan vastaava, Finskspråkig präst, Stiftsansvarig för sverigefinskt församlingsarbete

Medarbetare