Några unga kvinnor sitter och fikar utomhus.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Bli trainee i Värmland eller Dalsland

Traineeprogrammet ger unga vuxna en möjlighet att göra en meningsfull insats för sina medmänniskor och för Svenska kyrkan. Det är en betald praktik där du kan utforska hur det är att arbeta inom Svenska kyrkan innan du bestämmer om eller vad du vill utbilda dig till.

Traineeprogrammet riktar sig till dig mellan 18 och 25 år som vill testa hur det är att arbeta inom Svenska kyrkan. Det krävs heller inga särskilda förkunskaper men det är ett krav att du går Svenska kyrkans grundkurs på Vadstena folkhögskola under traineeperioden.

Du kommer ha minst en grunduppgift som du följer under hela perioden, men kommer också få möjlighet att testa på olika typer av arbetsuppgifter och yrkeskategorier.

Arbetsuppgifter inom Svenska kyrkan kan vara inom följande områden:

• Gruppverksamhet för barn och unga eller vuxna
  • Mässa och gudstjänst
  • Socialt arbete, till exempel genom caféverksamhet
  • Musik och kör
  • Kommunicera kyrkans tro och liv
  • Administrativt arbete på kansli eller expedition
  • Kyrkogårdsarbete
  • Kyrkobyggnader och andra fastigheter

Svenska kyrkans grundkurs

Som en del av traineeprogrammet går du Svenska kyrkans grundkurs på Vadstena folkhögskola. Kursen går på distans med ett antal fysiska träffar i Vadstena per termin. Eftersom utbildningen är en del att vara trainee kan du åka på de fysiska träffarna utan att det krockar med dina uppdrag i församlingen.

Du som fått en trainee-tjänst hos en församling behöver själv söka in på kursen. Läs mer om kursen och hur du söker på Vadstena folkhögskolas webbplats.