Ett skäl till att teologi och liturgi präglas av över- och underordning är att de bibliska berättelserna tillkommit i en tid genomsyrad av hierarki och patriarkat. Det är texter skrivna av män och för män. Genom historien har kristen teologi förstärkt denna ojämlikhet. Här spelar den teologiska tanken om inkarnationen en viktig roll – alltså det faktum att Jesus Kristus föddes inte bara som människa, utan också som man. Vad betyder det för kvinnor att Gud kommer till jorden som en man? Rent konkret har Bibelns beskrivning av Jesus som Guds son ofta inneburit att endast män har kunnat vara präster.
Från den feministiska teologins begynnelse har frågor om tolkning av Bibeln och kristen teologi stått i fokus. Här är två exempel på områden där feministisk teologi har identifierat problem, men också givit förslag till lösningar:
- Hur ska kvinnor förhålla sig till de bibliska texterna som i så hög grad osynliggör eller underordnar kvinnor och kvinnors liv i förhållande till män?
- Hur ska det teologiska språket förändras så att det förblir troget den kristna traditionen samtidigt som det inte underordnar kvinnor?
Tolkningar som leder till goda relationer
För att Bibeln ska bli meningsfull för människor idag krävs en förståelse av vad Bibeln är och hur vi ska förhålla oss till den. Bibeln är inte skriven av Gud, utan av människor som berättar om Guds handlande och om sin relation till Gud. Eftersom Bibeln är tillkommen i en tid då kvinnor och andra grupper stod lågt i rang kan man inte förvänta sig texter som hyllar tanken om alla människors frihet och lika värde.
Men att kvinnor beskrivs som underordnade i Bibeln innebär inte att det måste vara så. Kristen teologi har alltid förändrats och formats i relation till sin samtid. Alltså behöver vi ifrågasätta en bibelsyn som går ut på att Bibelns kvinnosyn är ett rättesnöre för allt vi tror och gör idag.
För dagens kvinnor kan det vara värdefullt att hitta starka och beslutsamma kvinnor i Bibeln. Eller jämställda kvinnor. Eller kvinnor som lever i samkönade relationer. Eller funktionsvarierade kvinnor som blir bekräftade i sin mänsklighet. Men om sådana bilder eller modeller inte finns, så är det inte ett bevis för att kristendomen måste vara förtryckande. Snarare pekar det på att vi måste fundera över vårt förhållningssätt till Bibeln. Att vi behöver identifiera en människosyn som rymmer alla slags människor.
Att Bibeln är en helig skrift betyder att den är ett av flera sätt som Gud kommunicerar med människor. Men människan har också fått ett förnuft som gör att vi kan tänka kritiskt och resonera med argument om för- och nackdelar med olika förhållningssätt. Vi har fått känslor och ett samvete som gör att vi kan reagera på orättvisor. Att förhålla sig till Bibeln innebär att använda dessa gåvor som Gud har gett.
All bibelläsning innehåller något sätt att tolka som hjälper oss att se centrum i Bibeln och att skilja viktigt från mindre viktigt. Enligt de flesta feministteologer består bibeltolkningens yttersta kriterium i att budskapet leder till värdefulla och jämlika relationer mellan människor, mellan människor och världen och mellan människor och Gud. På engelska används uttrycket flourish, att blomstra.
För att tolka bibeltexter i den här andan kan man ställa frågor som: Vilken värld vill den här texten gestalta? Vilket sätt att leva vill den inspirera till? Hur bidrar den till att jag förstår min egen eller andras situation bättre? Vad säger den om Gud? Och slutligen: Är det som texten föreslår något som får mig att komma närmare Gud, andra människor, världen och mig själv eller något som bryter ned relationer? Ytterst är det en fråga om huruvida Guds oändliga kärlek till mig och världen blir tydlig.